blazio blazio
1370
BLOG

Krew Jego na nas. I na nasze dzieci

blazio blazio Kultura Obserwuj notkę 24


Kto był w kościele w Niedzielę Palmową, znowu usłyszał ten fragment. Jak co trzy lata, kiedy w tę Niedzielę słyszymy Pasję według Mateusza. 

Rzekł do nich Piłat: «Cóż więc mam uczynić z Jezusem, którego nazywają Mesjaszem?» Zawołali wszyscy: «Na krzyż z Nim!» Namiestnik odpowiedział: «Cóż właściwie złego uczynił?» Lecz oni jeszcze głośniej krzyczeli: «Na krzyż z Nim!» Piłat widząc, że nic nie osiąga, a wzburzenie raczej wzrasta, wziął wodę i umył ręce wobec tłumu, mówiąc: «Nie jestem winny krwi tego Sprawiedliwego. To wasza rzecz». A cały lud zawołał: «Krew Jego na nas i na dzieci nasze»

*

Dziesięć lat temu pewna Starsza Pani oglądała ze mną telewizję. Właśnie poinformowano o zamachach terrorystycznych w Izraelu. "Żydzi wciąż cierpią. To kara za ukrzyżowanie Chrystusa. Przecież wołali 'Krew Jego na nas i na dzieci nasze' " - usłyszałem od Starszej Pani.

Popatrzyłem na nią zaskoczony. Te słowa z Ewangelii słyszałem, ale nie przyszło mi do głowy, żeby je interpretować w taki sposób. Grupa nierozumnych krzykaczy spod Piłatowego pałacu miałaby swoim okrzykiem zaciągać karę dziedziczoną przez dziesiątki pokoleń w ramach jednej 'grupy etnicznej'? Już prędzej uważałbym tę grupę sprzed dwóch tysięcy lat za reprezentantów całej ludzkości (według tej intepretacji krzykacze reprezentowaliby również mnie i Starszą Panią).

*

To było dawno.

Później Mel Gibson kręcił "Pasję". Zanim jeszcze film trafił do kin, usłyszałem, że Mel Gibson częściowo uległ naciskom i postanowił ograniczyć "antysemicką wymowę"* swojego filmu. Według ówczesnych informacji, Gibson usunął ten tekst z napisów, natomiast kwestia ta miała pozostać w filmie i planowano, że wypowie ją po aramejsku arcykapłan.

Kiedy to usłyszałem, ciarki mi przesły po plecach, bo zrozumiałem - ukrytą dotąd dla mnie -  wymowę tego fragmentu Ewangelii.

Zrozumiałem, bo przypomniał mi się inny fragment Ewangelii, od świętego Jana:

Wówczas jeden z nich, Kajfasz, który w owym roku był najwyższym kapłanem, rzekł do nich: "Wy nic nie rozumiecie i nie bierzecie tego pod uwagę, że lepiej jest dla was, gdy jeden człowiek umrze za lud, niż miałby zginąć cały naród". Tego jednak nie powiedział sam od siebie, ale jako najwyższy kapłan w owym roku wypowiedział proroctwo, że Jezus miał umrzeć za naród, a nie tylko za naród, ale także, by rozproszone dzieci Boże zgromadzić w jedno.

*

Myślę, że publiczność Piłata - tak jak Kajfasz, mimochodem - wypowiedziała proroctwo. Wezwała Krwi Chrystusa. 

"Krwią Jego ran zostaliśmy uzdrowieni", "W Jego ranach jest nasze zdrowie", "To ci, którzy przychodzą z wielkiego ucisku i opłukali swe szaty, i w krwi Baranka je wybielili".

"Krew Jego na nas i na dzieci nasze" to nie jest - jak można by sądzić - swoista auto-klątwa. 

To modlitwa. Piękna modlitwa dla nas na Wielki Piątek.


*

Od kiedy mam dzieci, biblijny okrzyk zmanipulowanego tłumu, zamieniony w proroctwo, zwiększa jeszcze jego wymowę. Multiplikuje ciarki.

Tak. Bardzo chcę, żeby Krew Jezusa spłynęła na mnie, na nasze dzieci, na Polskę.

Krew Jego na nas i na dzieci nasze.

 

 


 

* Dodałem cudzysłowy, żeby było jasne, że to nie ja uważam, że film tymi słowami jest antysemicki, lecz ówcześni krytycy cytowani przez serwisy informacyjne.

blazio
O mnie blazio

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura