Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński
718
BLOG

Pęknięty orzech - Część I

Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Kultura Obserwuj notkę 6

 Zygmunt Jan Prusiński i Ewa Prusińska

 

 

Pęknięty orzech – część pierwsza

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


CÓRKA WIATRU O DUSZY PTAKA


Podzielę się tobą okruszyną
jednym pocałunkiem na dzień dobry
wystąpią rumieńce za oknami
jesteśmy pierwsi w parku Wolności.

Tęsknoty płynące jak chmury
rozjaśnia urok miłości promieniami
by rozjaśnić chwilową rozłąkę
i ten czas bardziej przytulić.

Niech się unosi Słowo dobre
w kielichowcu ukryjemy dotyk
na późniejsze urzeczywistnianie
w sposób przyjazny jak noce.

Córko Wiatru o duszy ptaka
wróć na spoczywanie bym czuł
na zawsze twój kobiecy zapach -
nie tylko w majowych książkach.


3.6.2013 - Ustka
Środa 6:53


(tytuł wiersza podyktowała mi Ewa Prusińska)

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


TE ZŁOCISTE FRAGMENTY NA WIDOK TWÓJ I BRZMIENIA MOJEJ GITARY



Opiewając wysokolotne trawy
w pieśniach istniejących
lecz jeszcze nie napisanych
układam nuty
na wiolonczelę i na zgubioną harmonijkę.

Nie słyszycie jak śpiewam -
radio mnie nie zaprasza i telewizja
boją się że na scenie porozrabiam
może wyrwę podłogę lub opluję reżysera.

Moje bluesy mają coś z sosnowej kory
pachną żywicą - pachną moją dziewczyną
ten zbiór ma lotność ważki.

Opieram się na jej ramieniu
dotykam bioder by zapamiętać
kształty - tylko Ewy kształty.

Wy wiecie jakie ona ma kształty ?

W poezji nie umiem tego odzwierciedlić...

Płonę w jej lustrach !

Płonę w jej miłości !


30.6.2013 - Ustka
Niedziela 21:43

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


ACH TE AKCENTY MIŁOŚCI


Nie umiem się ukryć pod krzakiem jak maślak
lub jak skowronek w pszenicy
- jestem żywotnym odbiorcą miłości.

Królowa z wydm usteckich
zapragnęła powrócić na wydmy
by zakreślić rękami łuk triumfalny
że panuje nad tą krainą
by dobroć zakochani przeżyli.

Wtapia się z moim głosem
kiedy ją wołam na obrazie malowanym
jeszcze nie skończonym
choć wiatry wracają i echo wraca.

Tuli się w moich kształtach...

Pięty jej całuję i kolana i biodra...

Nie potrafi odmówić mi tej przyjemności
jest taka oddana jak wolny spływ
wody na łąkach.

Cechuje w niej błysk namiętności
układam ją pod rytm - śpiewa
śpiewa z zaszczytami wysokich jodeł
nad morzem...


30.6.2013 - Ustka
Niedziela 22:19

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


SKORO PLOTKUJĄ POKRZYWY...


Motto: "Do traw miękkich jak tratwy
sprowadź mnie dosyć łagodnie
skąpiemy czułe pocałunki
w rozmarzonych liliach wodnych"
- Ewa Prusińska -


Gaszenie przyczółka
który był dla nas schronieniem
mogliśmy układać wrzeciona
a twoja jedwabna bluzka
szeleściła w okolicach piersi.

Wobec rzeczy udanych i mniej udanych
zrywa się o świcie ptactwo
moja ręka została całą noc
między twymi udami - czułaś się bezpieczna.

Po sąsiedzku zastygł księżyc
był w kolorze białym - znikła złocistość
a ty mi mówisz o rozmarzonych liliach.

Poszedłem tam gdzie brzozy
graniczyły z dzikim stawem -
dlaczego dziki bo nie miał nazwy.

Wracając z lilią usłyszałem
jak pokrzywy się kłóciły
która z nich jest ważniejsza.

- Myślałem do tej pory
że tylko ludzie się kłócą...


29.6.2013 - Ustka
Sobota 22:52

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


PORANNY EROTYK


Jest coś znamiennego
rozczulenie ciała by zmiękło
jak w dotyku mech
czy bawełniany owoc
uwalniasz się dobroczynnie
minuty mówią
których nie słyszymy
czujemy to uwolnienie skupione
ta wolność ciała wybiera muzykę
tak cichą że słyszysz
powrót kolibra w kwiecie swoim
a nuty nam są niepotrzebne
w tym porannym Erotyku !


28.6.2013 - Ustka
Piątek 7:36

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


NOCNY EROTYK


Bieżąca - ona
jak czysta woda
ocieplam ją pocałunkami
w pewnym momencie drga
jak ożywiona struna
czasem jęk wydobyty
skłania ją do szczerości
jest dla mnie gościnna
jak ogród - płyniemy
bez drogowskazów
wiemy tylko to
że musimy dopłynąć
a potem już tylko szczyt
przed nami by osiągnąć
ten swoisty nocny Erotyk !


27.6.2013 - Ustka
Czwartek 22:45

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


KOBIETA Z WYDM


Przyjechała do Ustki
uczciliśmy pierwszą rocznicę
zapisanego szczęścia na piasku.

Rósł w nas krajobraz morski
czytaliśmy z oczu żywe strofy
poetka i poeta - razem.

Żyliśmy każdą chwilą -
zapisani już w ubiegłym roku.

Powróciliśmy znani
zaprzyjaźnieni z wydmami.

Moja kobieta z wydm
czeka na mnie od świtu -
na pewno stoi na wzgórzu
i recytuje wiersze na pamięć.


27.6.2013 - Ustka
Czwartek 9:20

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


KOBIETA KSIĘŻYCA



Przychodzi do mnie naga
jakby z innego świata
ma uczesane włosy
i pachnąca po kąpieli.

Jest lekka i oddana
w sposobie namiętnych słów
by mnie posiąść ostatecznie
wedle kobiecych gestów.

Świece dwie tak blisko
rozmawiają płomieniem
ulubiony jej szampan
nie dopity do końca.

Te noce miłości - liryczne
lubi słuchać moich wierszy
opowiadam w nich o niej
od narodzin uczuć szeptu.

I tylko to mam
kobietę księżyca
która i tak nie jest
moją własnością.


27.6.2013 - Ustka
Czwartek 7:02

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


KOBIETA WIATRU


Rozmyśla nad stawem
słońce spaceruje cicho
komary brzęczą
niby spokojnie za drzewami
oprowadza wzrokiem kolory.

W kąciku wypatrzonym
gdzie pień ukryty w trawie
ktoś namalował moje imię
i serce i łuk i strzałę -
usiadła kobieta wiatru.

Krople deszczu namalowane
na liściach klonu
wiewiórki w dziuplach
mają zebranie -
a ja dalej niż jestem

odzyskuję równowagę...


26.6.2013 - Ustka
Środa 21:42

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


ZAPACH KOBIETY W DESZCZU


Wczoraj wyszła z domu z parasolką
na spacer choć deszcz nie padał
a wiatr tańczył dla niej.

Ktoś na pianinie improwizował
melodię deszczu i melodię wiatru.

Chciała przyjrzeć się makom i chabrom.

Rosną akcentami na jej polu -
parasolka z rąk chciała się wyrwać
tudzież wiatr rozkazywał.

Dlaczego poszła sama w taką pogodę ?

Muszę się jej zapytać -
choć zapach kobiety w deszczu
jest zupełnie inny od słonecznego.


26.6.2013 - Ustka
Środa 16:42

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


BAJKOWA KWIACIARKA


Umie się uśmiechać
lubią ją kwiaty
najbardziej zakochane są osty
później maki
i jeszcze ten jeden
co pisze bajki.

Pomiędzy przystankami
modyfikuję lot kukułki.

Zatrzymuję się przy strumieniu
tu kiedyś Słowacki pisał:
„I pomyśl, czy ja duszę
mam powszedną ?
Ja – co przebiegłszy świat –
kochałem jedną.”

Zastępuję go w ciszeniu
skradają się motyle czerwcowe
a bajkowa kwiaciareczka
śpiewa moją piosenkę
do samego wieczora.


25.6.2013 - Ustka
Wtorek 17:19

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


NA RYNKU W NOWEJ RUDZIE PADA DESZCZ


Obowiązek poety
być szczegółowy w tych miastach
w których moja dziewczyna bywała.
Jestem jej kronikarzem
Ewa o tym wie i w czuwa się w terminy
wydawnicze.

Mam jej napisać sto książek
czy jest drugi poeta tak wierny postanowieniom ?
Zahaczam o letnie listki
sprawdzam w lesie na rozkwit jagód -
specjalnie przyjedzie.

Dzisiaj zobaczyłem
że w Nowej Rudzie pada deszcz -
zawiadomiłem ją depeszą miłości.
Rozbraja mnie doszczętnie
jakby mnie rozbierała
by dostać się do mojego serca.

Opuszkami palców ją dotykam
czuje moje skradanie
by być blisko -
by być najbliżej jak umiem...


22.6.2013 - Ustka
Sobota 18:35

 

 

 

 

 

________________________________________

 

 

Mar Canela.

Komentarze autora

 

Będąc w Gdyni i przechadzając się po księgarniach kupiłam dziś piękną książkę, wydaną dopiero co, w tym roku. "Poezja erotyczna. Wiersze polskich poetów." Jest m.in. Małgorzata Hillar, jest Józef Łobodowski, Emil Zegadłowicz, Adam Ziemianin, Halina Poświatowska, Anna Świrszczyńska, Iwaszkiewicz, Tuwim, Baczyński,
Staff i wielu innych.

Ciebie pośród autorów nie znalazłam, a szkoda. Powinieneś tam być.

Pozdrowienia serdeczne Zygmuncie,
tym razem znad tego samego morza...


 


 

03.01.2013 18:17

 

@Zygmunt Jan Prusiński


nie ma mnie
w półcieniu
minionych dni

nie ma mnie
w blasku tych
co dopiero nadejdą

mała świątynia
mojego życia
jest tu i teraz

(Mar Canela)

Zygmuncie, bez względu na rok - niech Twoje TU i TERAZ będzie pełne dobrych wibracji, głębokich oddechów, poczucia jedności z wszechświatem, pulsu życia w skroniach i miłości... jak najwięcej miłości...

 

 

 

 

30.11.2012 00:08

@Zygmunt Jan Prusiński


Dziękuję za twój poprzedni komentarz, Zygmuncie.

"Stos sukienek bez ciała kobiety" czy "duchy sukienek" - to takie moje skojarzenia nieodłącznie biegnące w Twoją stronę...Ty wiesz dlaczego i ci, co Cię znają, też wiedzą :)

Pytasz, co u mnie nad Morzem Śródziemnym ? Od dwóch dni silny wiatr wieje z północy w kierunku Afryki, mewy mają problemy z utrzymaniem równowagi, a trzepot sukienek jest równie donośny jak szum fal i liści palmowych... Duchy natomiast nie mają żadnych szans - zostały rozwiane na wszystkie strony tej późnej już jesieni.

Poza tym kwiaty ciągle kwitną, a turyści niezmiennie oblegają tawerny i uliczne kawiarnie, wieczorami, wsłuchani w gitary, wystukują rytmy flamenco i chłoną zmysłami śródziemnomorskie smaki i zapachy, podczas gdy ogniste falbany sukienek tancerek zataczają kręgi aż do rana...

Andaluzyjskie pozdrowienia dla Ciebie i Czytelników :)

 

(Mar Canela)

 

 

 

30.09.2012 20:44

 

Urodzinowo...



Z nowym rokiem życia mamy nowe nadzieje, plany, marzenia... albo wciąż te same, które nadal wiszą w przestrzeni, jak światła odległego miasta...

Jest już wieczór, przez cały dzień na pewno nazbierałeś dużo różnych życzeń od różnych osób - nie będę dokładać kolejnych, i tak wiesz, że dobrze Ci życzę nie tylko w dniu urodzin.

Chcę tylko, abyś wiedział, Zygmuncie, że właśnie myślę o Tobie ciepło i że wzniosę toast za Twoje zdrowie :)


P.S. Pozdrów ode mnie Warszawę - moje rodzinne miasto.
Pozdrów również Warsa i Sawę - jak się dobrze rozejrzysz, to zauważysz ich na Starówce, zawsze tam spacerują o zmroku... Mijają Zamek Królewski, Rynek i Barbakan, i idą w kierunku Nowego Miasta, skręcają w małą uliczkę i tam, z góry patrzą na Wisłę i na nową fontannę. Potem znikają w ulicy Freta... by pojawić się znów gdy zacznie zbliżać się wieczór.

Warszawa jest pełna tajemnic...


 

(Mar Canela)

 

 

 

15.06.2012 22:54


Sigismundo Juan *

Motto: "na rozstajach…
zakazy rosną na brzegu...

boję się takiego dnia
kiedy pękną pajęczyny
w moim księżycowym lesie..."
(Zygmunt Jan Prusiński)


jaki świat, Sigismundo
przypadł ci w udziale
w sennym cichym miasteczku
gdzie wyszumieć się mogą jedynie
liście jesienią i zimne fale

nadzieja unosi cię jak skrzydła
to znów wpadasz w jarmark zwątpienia –
góra - dół - góra - góra - góra - dół
za sznurki pociąga zwykle ta pani
którą akurat kochasz

wspomnienia twoich złych kobiet
czasem nocą wychodzą ze ścian
samotność podsuwa czyste kartki –
były kiedyś drzewami
w twoim kolczastym lesie

bywa, że przeklinasz swoje życie...
a księżyc patrzy i ostrzega:
nieraz zakazy i warunki
zatruwają gorzej niż tytoń
tworząc miłość warunkową

czas przybiera ludzką postać
i staje przed tobą, a ty
Sigismundo
odwracasz się i wahasz -
zapalić zakazanego papierosa ?

czy podpalić kolczasty las...

(Mar Canela)



*wymowa: [sihismundo huan]

 

 

_______________________________________

 

 

 

 

Zapraszam do Niezależnej Wytwórni Filmowej PROSTAK_____ http://korespondentwojenny.salon24.pl/_____ A teraz będą "chwalunki"..., co dzięki mnie utworzyłem jako animator kultury i działacz społeczny w polityce w Polsce i na Emigracji: 1967 - 1970 ...założyciel zespołu muzycznego "Chłopcy z Przedmieścia" w Otwocku; 1979 - 1981 ...został przewodniczącym Klubu Młodych Pisarzy przy ZLP w Słupsku; 1982 - 1985 ...kolporter pism emigracyjnych w Wiedniu; 1987 ...wydał dwa zeszyty literackie - wiersze pt. "Słowo" i "Oaza Polska" w Monachium wydawnictwo: Niezależny Związek Pisarzy Polskich "Feniks"; 1988 - 1990 ...wiedeński korespondent "Orła Białego" w Londynie; 1990 - 1994 ...założyciel i przewodniczący Korespondencyjnego Klubu Pisarzy Polskich "Metafora" i Polskiego Centrum Haiku a także pomysłodawca "Wiedeńskiej Nagrody Literackiej im. Marka Hłaski" oparty z plonu konkursu na prozę i poezję - zorganizował dwie edycje konkursu literackiego w Wiedniu; 1997 - 1998 ...członek Ruchu Odbudowy Polski - przewodniczący Komisji Rewizyjnej ROP w Słupsku; 1998 - 1999 ...korespondent radia City w Słupsku; 1999 - 2003 ...założyciel i przewodniczący Polskiej Partii Biednych na Pomorzu; 1999 - 2003 ...założyciel i sędzia Słupskiego Sądu Społecznego w Słupsku; 2000 - 2009 ...założyciel i prezes Stowarzyszenia "Biały Blues Poezji" w Ustce; 2001 - 2009 ...założyciel środowiska literackiego w Starostwie Powiatowym w Słupsku; 2001 ...wydał tomik wierszy pt. "W krainie żebraków słyszę bluesa" - ZLP Słupsk; 2004 - 2005 ...korespondent radia "Supermova" w Londynie; 2005 - 2007 ...redaktor gazety internetowej "Karuzela Polska"; 2005 - 2009 ...korespondent międzynarodowej gazety "Afery Prawa a Bezprawie" w Irlandii z siedzibą w Sanoku. ____Odpowiadam swoim podpisem - Zygmunt Jan Prusiński Ustka. 23 Grudnia 2009 r.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura