Justa Justa
450
BLOG

Strzeż mnie od przyjaciół

Justa Justa Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 5

Następnego dnia po przypłynięciu na Tongatapu wynajęliśmy ośmioosobowy samochód (największy dostępny w wypożyczalni), upchnęliśmy się do niego w dziesiątkę i rozpoczęliśmy odkrywanie wyspy. A ponieważ inni zdążyli odkryć ją już przed nami, podążaliśmy ich śladami.

Boże, strzeż mnie od przyjaciół

Pierwszym białym człowiekiem, który przypłynął na Tongatapu w 1643 roku, był Abel Tasman. Nadał wyspie nazwę "Amsterdam", która jak widać się nie przyjęła. 350 lat później książę Lavaka Ata 'Utukalala - obecny król Tupou VI - odsłonił tablicę upamiętniającą to wydarzenie.

Boże, strzeż mnie od przyjaciół

Tablica została ustawiona w miejscu lądowania holenderskiego żeglarza.

Boże, strzeż mnie od przyjaciół

Trzeba przyznać, że wybrał sobie miejsce wyjątkowej urody - wydłużony cypel na północno-zachodniej stronie wyspy, z wyżłobionymi w wulkanicznej skale grotami wypełnionymi fluorescencyjnym piaskiem i lazurową wodą.

Boże, strzeż mnie od przyjaciół

Boże, strzeż mnie od przyjaciół

Miejsce lądowania kapitana Jamesa Cooka nie wyglądało już tak malowniczo, ot niewielki skwerek z tablicą pamiątkową usytuowany przy drodze asfaltowej.

Boże, strzeż mnie od przyjaciół

Cookowi Tonga podobało się bardzo. Przypływał tu kilkakrotnie podczas swojej drugiej i trzeciej podróży, i za każdym razem mieszkańcy przyjmowali go bardzo gościnnie. W 1777 roku przybył na Tongatapu, gdzie spotkał się z najświętszym królem Tongijczyków - Tu'i Tonga - Fatafehim, największym i najgrubszym spośród Tongijczyków, któremu poddani oddawali niemal bałwochwalczą cześć.

Boże, strzeż mnie od przyjaciół

To przyjacielskie nastawienie Tongijczyków do Cooka nie było jednak naprawdę szczere, a przynajmniej nie zawsze takie było. O tym, że okłamali kapitana w kwestii istnienia doskonałego portu na Vavau pisałam już wcześniej. Okazuje się jednak, że tongijscy wodzowie, goszcząc hojnie Anglików i organizując dla nich różne rozrywki, zamierzali w ten sposób uśpić ich czujność, by następnie w nocy wymordować wszystkich i przejąć okręt. Ponieważ jednak nie mogli dojść między sobą do porozumienia, nic z tego niecnego planu - na szczęście - nie wyszło. Cook zaś, nieświadom śmiertelnego niebezpieczeństwa, jakie nad nim zawisło, nazwał wyspy Przyjacielskimi i nazwa ta do dziś bywa używana na określenie Tonga.

Boże, strzeż mnie od przyjaciół

 

Justa
O mnie Justa

Kraków to pryzmat, Przez który pięknieje ojczyzna J.Sztaudynger Dziękuję za prezenty: 4Poryroku - za jurajskiego kwiatka Andrzejowi Budzykowi - za psaka Her Manowi - za mecz Intuicji - za ukochaną płytę Kate1 - za zagadkę świąteczną ;) Pannie Wodziannie - za notkę justowną Telokowi - za Skaldów (cija) Telokowi - za Białego Anioła (z okazji) Telokowi - za Vivaldiego (bez okazji) Telokowi - za duuużo zdrowia Telokowi - za obrazki Telokowi - za ptaszki Telokowi - za płomień uczuć (platonicznych oczywista) Telokowi - za muzyczkę Tichemu - za poezję prozą Zaplutemu Antyeuropejczykowi - za rewiry

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości