niziołek z Mordoru niziołek z Mordoru
650
BLOG

bigosik

niziołek z Mordoru niziołek z Mordoru Społeczeństwo Obserwuj notkę 36

Natknąłem się na platformie mnie goszczącej na taki oto fragment komentarza:

„Nie masz Ojczyzny, nie masz korzeni - taki chwast żyjący na pograniczu kultur i znaczeń słów”

***

Wczoraj był w kościele katolickim Dzień Islamu; cokolwiek bym spróbował w tej materii powiedzieć, spotkałoby się z odporem. Chodziłem kiedyś pod wieczór po dzielnicy Feyenoord w Rotterdamie, w poszukiwaniu tańszego noclegu i natykałem się na spojrzenia bynajmniej nie holenderskie. Próbowali ogarnąć fragmenty tego miasta dla siebie. Potem wracałem z tej dzielnicy w towarzystwie Holendra, z którym gwarzyliśmy o Elfstedentocht, wyścigu na łyżwach po zamarzniętych kanałach, pomiędzy 11 miastami (stąd nazwa) który wtedy już od paru lat się nie odbywał, bo lód – jeżeli był – nie spełniał kryterium grubości, od którego odbycie wyścigu (na bagatela 200 km) uzależniano. I tak zawisłem: pomiędzy oczyma zza szparki w odzieniu szczelnie okrywającym a ociepleniem klimatu.

***

Zima 1945 była straszna, opowiadała wiele matka. O marszu szkieletów, który koło nich przechodził. O wielkim ognisku na podwórzu szkoły i skupiających się wokół niego postaciach o twarzach zdradzających zauralskie pochodzenie. O strachu, głodzie, mroźnym czasie. O oficerze Armii Czerwonej, którego zakwaterowano w mieszkaniu, pustym po sąsiadach co ruszyli z Niemcami. O tym, jak zdjął zdjęcie Hitlera ze ściany, postawił na podłodze twarzą do ściany, nie rozbijał nic, w przeciwieństwie do jego podwładnych tam przy ognisku. O wiadrze bigosu, które przynieśli im do jedzenia wyzwoliciele, a oni nie umieli go wziąć do ust. Nie powtórzę, nie teraz, nie tutaj.

***

Wczoraj zrobiłem w pracy krótką przerwę na mecz MŚ w piłce ręcznej Polska-Szwecja. Chciałem się potem podzielić emocjami i radością. Zalogowałem się: akurat odbywał się lincz na Balcerowiczu, więc odechciało mi się.

Wziąłem do siebie podany na początku fragment komentarza. Taki jestem chwast, żyjący na pograniczu kultur i znaczeń słów.  

inkszy

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo