"Umarl tylko ten, o ktorym nikt nie pamieta".
"Umarl tylko ten, o ktorym nikt nie pamieta".
Amstern Amstern
349
BLOG

Odradzajacy sie antysemityzm w Niemczech (2)

Amstern Amstern Społeczeństwo Obserwuj notkę 6

Na blogu BBudowniczego gospodarz i bloger zeronotkowy Detoxic prosili mnie, zeby cos napisac o odradzajacym sie antysemityzmie w Niemczech.
bbudowniczy.salon24.pl/598705,w-niemczech-znow-narasta-antysemityzm

Prosili, prosili, az wyprosili. Uzyje przykladow z mojej wsi.

Czesc druga - niemiecki antysemita na zydowskim cmentarzu.

Jest w Niemczech taka poczciwa instytucja o nazwie Pax Christi. Zajmuje sie roznymi pokojowymi sprawami. Przypomina, pomaga, porzadkuje.
Poproszono mnie o pomoc w sprawach jezykowych. Pomoglem chetnie i w nagrode moglem wypowiedziec jedno zyczenie. Jako, ze w czasie tlumaczen dowiedzialem sie, ze ludzie Pax Christi maja klucze do zydowskiego cmentarza, to zazyczylem sobie tam zajrzec.

Zyczenie spelniono z wielka pompa. Do kluczy dolaczono przewodnikow i prezenta.
Cmentarz zydowski w mojej wsi moze kazdy zwiedzic, nic szczegolnego, wiec zapodam tylko pare ciekawostek. Raz, ze groby ida po kolei wedlug daty pochowku, od zachodu na wschod. To ulatwia orientacje. Kazdy grob ma plyte kamienna, na szczycie czesto jakis symbol zawodowy. Przewodnik ma bogata historie kazdej osoby, fakty zebrane przez 120 lat. Mimo, ze cmentarz jest juz nieczynny od 30 lat, Zydow nie ma we wsi wcale, to zdarzaja sie pochowki osob z zagranicy, pochodzacych z mojej wsi.

Zainteresowaly mnie szczegolnie groby z czasow wojny i osoby dopisane do krewnych. Otoz w roznych politycznych epokach po 1945 rozne sa dopiski pod datami. Ntp. lata zimnej wojny - "zmarl na wschodzie", lata 70-te "deportowany" i ewentualnie dokad,. Lata 80-te "zginal w Shoah".

Najbardziej tragicznym z grobow jest grob 8-letniego chlopczyka. Jego rodzice i rodzenstwo zdazyli wyemigrowac do USA, malego musieli zostawic u ciotki. Ze wzgledu na rzadka chorobe oczu nie dostal wizy amerykanskiej. Razem z ciotka zostal zamordowany "na wschodzie".

Na wlasnej skorze poczulem, ze nad tym cmentarzem zydowskim czuwa Najwyzszy. Poszedlem bez nakrycia glowy. Po paru minuta zaczelo tak lac, ze mimo parasoli musielismy sie ratowac. Z symbolicznym nakryciem glowy poszlo juz gladko:
Na koniec przewodnicy zaproponowali mi prezencik. "Bo ja przeciez umiem tak swietnie po polsku". To mi wreczyli elegancki album "Ostatni polscy Zydzi" autorstwa pani Niezabitowskiej i pana Tomaszewskiego - w jezyku niemieckim. Prezent, ktory sami otrzymali, podali dalej.

Co to ma wspolnego z antysemitami niemieckimi?
Otoz cmentarz nawet w czasach, kiedy byl otwarty, nigdy nie ucierpial. Tylko raz, 20 lat temu, ktos z muru zewnatrz wylamal pare ciegiel. Moze zahaczyl jakims pojazdem, nie wiadomo.

332882

Zobacz galerię zdjęć:

Amstern
O mnie Amstern

Czlowiek Bardzo Dobrej Woli Prezes Klubu Sympatyków Bab Kameralnych O mnie: "Zamiast wyciągnięcia wniosków, nasz nieoceniony Amstern kilkakrotnie mnie opluł, a następnie zaczął żądać przesłania mu obiecanego statutu."  Michal Tyrpa 20.12.07 9:44 "Z Amsternem trafil pan w sedno.Jest to zadeklarowany Niemiec... Byc moze ze jest on Zydem z gatunku wypedzonego ziomala pana Hupki..." Miroslaw Kraszewski 21.12.07 00:50 "Absztyfikanta nie znam, ale Amsterm daje pewną rekojmię, że Tyrpa niekoniecznie w tym niby trollowym sporze musi mieć rację." Galopujący Major 22.12.07 12:31 Polecaja mnie (gratuluje dobrego gustu!): Zdzislaw Sztorm Voit Dorcia Blee Obserwator z daleka Cichutki Brat_Olin Marmotte Stach Docent Stopczyk Maddogowo -Rysiek- Polecali mnie: Sosenka Witek Ci, u ktorych mam szlaban, TEZ swiadcza o mnie: Michal St. de Zieleskiewicz Michal Tyrpa Ellenai Miroslaw Kraszewski Vantomas-Galicja 1 Fotomontage Gw1990 Toyah Katarzyna Lukasz Warzecha Spitfire Antypolonizm nigdy więcej Koteusz ZeZeM Essencjusz Elig Slowik Krzysztof J. Kotowski Joanna Mieszko-Wiórkiewicz Anna Czarnowidz J.P.50 Marcinkk 1.1 Mialem szlaban u: Maryla U mnie szlaban maja:

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo