Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
852
BLOG

Mathematica w działaniu

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 34

Taki Euler czy Jacobi mieli o wiele bardziej rozwinięte mózgi niż ja. Co ja rachuję programem, oni rachowali w pamięci. Ja w pamięci nic wyrachować nie potrafię. Nawet z programem nie zawsze mi idzie. Język C mi jakoś nie pasuje. Fortran dobrze rachuje na liczbach, ale rysować nim to udręka. W dodatku symbolicznie coś wyrachować to niemożliwe. Najbardziej pasuje mi program Mathematica Wolframa. Więc co można to liczę i symuluję przy użyciu tego właśnie programu. Oczywiście prawie wszystko co da się zrobić Mathematiką, da się też w miarę zgrabnie zrobić przy pomocy programów Maple czy Matlab. Ostatnio skoncentrowałem się jednak na tym jednym: Mathematica. No i dziś rachuję i pokazuję rozwiązania równań Eulera i fikołki gajki Dżanibekowa.

Rozwiązania równań Eulera dyskutowaliśmy w poprzednich dwóch notkach. Przyjrzyjmy się tym rozwiązaniom bliżej. Oto animacja, a pod nią mój kod dla programu Mathematica tę animację robiący i zapisujący na dysk.

Mathematica w działaniu

 

Mathematica w działaniu

Wybrałem momenty bezwładności I1=1, I2=2, I3=3 – do modelowania fikającej gajki w sam raz. Widzimy, że parametr d dający stosunek podwojonej energii kinetycznej do kwadratu krętu jest tu 0.35. Kwadrat krętu przyjmuję równy 1. d musi się zawierać pomiędzy 1/I3=0.333.. oraz 1/I1=1. 0.35 jest zatem blisko dolnej dolnej granicy. Przy danym kręcie niewiele możemy jeszcze dalej odjąć nieco energii kinetycznej – „kółko” można zmniejszyć do punktu, gdy już nie ma żadnej precesji a jest tylko wirowanie wokół osi z największym momentem bezwładności.

Zasadnicza część programu, symulująca ruch, kończy się na formule na m3. Potem jest formuła na wyliczenie okresu - oznaczyłem go jako tf. Dalej maluję przecięcie sfery jednostkowej z elipsoidą stałej energii (cp – plot konturowy), parametryzuję ruch wyliczając położenia co 1/10 okresu, no i zapisuję jako animowany gif.

Ten sam kod, tylko z d=0.95 daje precesję względem pierwszej osi:

Mathematica w działaniu

Gdy d, co to u nas musi się zawierać pomiędzy 0.333... a 1.0, gdy więc jego wartość zaczyna się zbliżać do 1/I2=0.5, wtedy zaczyna się fikanie. W którym momencie kończy się precesja a zaczyna fikanie? Nie potrafię tego zdefiniować. Przejście wydaje się być płynnym. Oczywiście fajnie by było zobaczyć na animacjach co się dzieje? Nic trudnego. Ten sam kod, tylko wartość d zmienić na początku! Oto d=0.4999Mathematica w działaniu

Czym bardziej zbliżamy się do d=0.5, tym dłużej trwa przebywanie w pobliżu końców drugiej osi, i tym krócej trwa fikołek - przejście na drugi koniec. Dla d dokładnie równego 0.5 jest tylko jeden fikołek, z jedengo końca na drugi. Jednak by ten przypadek objąć, trzeba napisac osobny kod, bowiem mój kod napisałem jedynie dla ruchów okresowych, gdy tf jest skończone.

 

Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie