lestat lestat
2871
BLOG

Stary Żyd i młody Niemiec a wszystko w Auschwitz

lestat lestat Polityka Obserwuj notkę 82
Ten tekst napisalem rok temu . Przez przypadek . Ot klikając pilotem od telewizora natknąłem się na dokument . Gdzieś w 2/3  film już trwał . tekst sprzed roku poniżej. 
Pytania które tamtego dnia sobie zadałem pozostają we mnie nadal.
 
 
                                             * * *                                
 
Gdzieś w latach 80-tych czytałem powieść Roberta Merle – Śmierć jest moim rzemiosłem . O komendancie Auschwitz  Hössie;. Na lata wykreowany przez Merlego obraz wrył mi się mocno .
Ot niemiecki parobek i jego pracowite posłuszne życie . Posłuszne do końca . Nic więcej książce nie napiszę – jak kto ciekawy przeczyta .
 
I towarzyszył mi ten obraz wykonującego rozkazy parobka przez lata .Aż wczoraj………….
 
Było coś tak circa przed północą , ja oglądacz telewizji jestem żaden , pstryknąłem pilotem i jakiś film dokumentalny właśnie leciał . O potomkach największych zbrodniarzy niemieckich .
 
Przytrzymało mnie przed ekranem . Syn Franka mówił jak rozleciał się z rodziną , bo wyklinali go za to co robi . A jeździł z odczytami na temat zbrodni ojca. Przewinęła się po ekranie córka Göringa i wnuczka Himmlera . W spokojnych wyważonych słowach mówiły . Że potępiają . Że nie potrafią się odciąć . Że trauma . Grzecznie spokojnie kulturalnie mówiły . Miały wszystko w sobie poukładane i przed kamerą też miały poukładane. Większość podpisałaby się pod ich słowami .
 
Miałem sobie dać spokój z tym dokumentem , gdy na ekranie pojawiła się twarz . I okazuje się wnuk Hössa .  Jak dziadek pomyślałem i obraz który miałem w głowie dzięki książce zwizualizował mi się .
I mówił . I nic nie miał poukładanego . Że babcia nie chciała rozmawiać . Że jedno z rodziców , co dzieckiem będąc w tym Auschwitz mieszkało też nic . I on się dziwi ale chyba rozumie . I się wstydzi .
 
No najlepiej to on przed kamerą nie wypada – pomyślałem . Tamte poprzednie – obyte , spokojne, emanowały . Ten się miota . Coś chce znaleźć . Część winy w sobie , część wstydu , całe potępienie ?
 
Kolejne ujecie mnie przykuło do fotela .
 
Wnuk Hössa w Auschwitz. Tam gdzie dziadka największym problemem było jak najszybsze unieruchamianie i utylizacja jednostek . Dobrze przeczytaliście - jednostek . Był rozkaz i były liczby jednostek do utylizacji.  
 
Ten facet – a myślę o wnuku – zwiedza miejsce pracy dziadka . Po prostu musiał się z tym zmierzyć . Przecie on za chwile może po prostu zwariować . Odpaść . Skleją mu się dwa zakręty w mózgu i koniec. Krew z krwi dziadka i miliony ofiar wokół . A jak usłyszy krzyk tych ofiar to mu czachę rozwali .
 
Kamera robi tzw najazd na wycieczkę z Izraela. Cos ponad setka młodych z flagami zwiedza .
Boże dzieciaki pomyślałem – gdybyście wiedzieli kto stoi kilkanaście metrów od was.
 
Kolejne ujęcie . Ponad setka młodych z Izraela siedzi a  wnuk Hössa stoi przed nimi .
Młodzi mają pytać , on będzie odpowiadał , tłumacz będzie tłumaczył , kamerzysta kręcił .
Co on może mówić poza , wstyd,potępiam,zbrodnia ,potępiam , okrucieństwo , przepraszam potępiam.
 
Pierwsze pytanie – czy się wstydzi dziadka.
Wstydzi się
Drugie pytanie – czy czuje się odpowiedzialny ?
Czuje się .
 
Dwa pytania i widzę że facet się rozsypuje .
 
Trzecie pytanie …czy , bo moja rodzinę ,  mordercy płacz . milczenie płacz dziewczyna zakrywa twarz siada trwa to z minutę . Wnuk milczy , chce jakby podejść do niej coś powiedzieć , ale wie , że nie ma prawa drgnąć. Twarz jeszcze trzyma.
 
Czwarte pytanie -0 czy zdaje sobie sprawę ze jego dziadek jest jednym z największych zbrodniarzy ?
Wie zdaje sobie sprawę potępia .
 
Piate pytanie – co byś zrobił gdybyś spotkał swojego dziadka ?
Zabiłbym go, Na miejscu od razu . Po raz pierwszy koleś jest pewny tego co mówi .
 
 Jeszcze jedno pytanie i kolesia nie będzie . On już ledwo stał na nogach. Co mu się w głowie działo – nawet nie chcę myśleć . 
 
Tłumacz objaśnia kolejne pytanie .
Tu razem z młodymi przyjechał jeden z tych co przeżyli Auschwitz. Pokazują siwiuteńkiego staruszka .
On chciałby zadać pytanie . Wnuk zastygł. Ja zastygłem przed telewizorem.
Młodzi to młodzi ale ten co tam był ? On go dobije jakims pytaniem.Albo po prostu zabije , Słowem go zabije.
 
Staruszek zapytał czy może uścisnąć mu dłoń. Wnuk Hössa w jednym z baraków Auschitz nie potrafił odpowiedzieć . Skinął głową. Stary Żyd podszedł do młodego Niemca i uścisnął mu dłoń.
Potem go objął i przytulił .
 
I młodego Niemca już nie było . Płakał.
 
Gdy osuszył łzy i jako tako się pozbierał – podeszła ta młoda co nie potrafiła przez płacz zadać pytania . Zdjęła coś z szyi i dał Młodemu  Hössowi, Na szczęście – powiedziała. Młody  Höss rozpadł się po raz drugi
 
Ostatnia scena – stoi Höss pod oknem i chlipie. I mówi do kamery . Gdy ten co przeżył przytulił go – powiedział mu - nie czuj się winny.
 
 
Siedziałem jak wmurowany przed telewizorem i nie bardzo potrafiłem oddychać. Mój dziadek zakończył żywot w Auschwitz i na chwilę znalazłem się na tamtej sali . 
 
Co ja potrafiłbym powiedzieć ? o co zapytać ? czy potrafiłbym podać dłoń ?
 
Nie znam odpowiedzi – ale jedno wiem .
 
jego twarz zapamiętam do końca życia.
lestat
O mnie lestat

W związku z końcem postkomunistów,a poszerzeniem pojęcia lewica oraz uznaniem Gierka za patriotę - odkurzam znaczek sprzed 35 lat "Za nic bym nie chciał , aby uważano mnie za człowieka poważnego , bo w obecności tzw. poważnych ludzi dzieci bawia się bez wigoru i radości , kobiety przestają być zalotne , wojskowi nie chcą opowiadac pieprznych anegdot , maski zdejmuja lub nadziewają w ich obecności tylko ludzie smutni. A na dodatek - durnie są zawsze poważni. Jeden z tych poważnych wygłosił najgłupsze zdanie w salonie na mój temat "dyskomfort części dyskutantów wynikający z tej wprost niemożliwej już do banalizowania, relatywizowania czy tym bardziej ignorowania kompromitacji PO, wzrósł niepomiernie i manifestuje się w sposób różnoraki. Jedni fundują nam różnego rodzaju divertissement w postaci zagadek...."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka