publicysta publicysta
92
BLOG

Kalendarz „P&P” 2017. Studia do „Wstępu” /1/

publicysta publicysta Kultura Obserwuj notkę 0

                      http://www.asiacontemporaryart.com/artists/images/top/000009221_0.jpg                 

                                    Cezary Stulgis. Australia. Born in Poland

 

                                   Obraz sztuki 2017: nieskończoność i forma


Świat jaki widzimy w 2016/2017 jest prosty: różnorodność stylistyczna i formalna o w zasadzie nieskończonym charakterze  -  codziennie przybywa tysiące nowych dzieł na niezliczonych wystawach, targach, stronach internetowych,

Dokumentacja ta ma charakter zbioru nieskończonego.  

Jeśli cokolwiek można powiedzieć o aktualnym rozwoju sztuki a w zasadzie ciągle rozwijającej się sztuce to słowo „redefinicja”. Musimy ciągle na nowo oglądając kolejne ekspozycje zmieniać nasze pojęcia sztuki – tyle co do epistemologii, i ciągle się jej uczyć na nowo – tyle co do edukacji. Ta ostatnia, jak wynika z poprzednich zdań, nigdy nie ma końca pochłaniając i analizując nowe formy.

Jeśli ktoś stwierdził, że już wie co to jest sztuka – jest w ciężkim błędzie.

Sama tylko fotografia ze względu na rozwój elektronicznej błyskawicznej informacji jest prawie że podstawową sztuką użytkową służącą komunikacji.

 

                          Sztuka jako dialog kultur, przenikanie i inspiracja

 

Kto raz pisał choć rok czy dwa o Chinach zdaje sobie sprawę że sama skala populacyjna Chin i Indii – dwóch najstarszych cywilizacji - daje nam olbrzymi obraz dialogu nowoczesnych form z klasycznymi. Samo chińskie megamiasto Chonqqing z 32 milionami ludności stanowi nowoczesne środowisko kulturowe wyznaczające światowe trendy.

Każda poważna galeria na świecie, za wyjątkiem galerii narodowych, przedstawia pełne spektrum artystów ze wszystkich stron świata. Jesteśmy w tej chwili w najlepszej sytuacji jaka kiedykolwiek była: mając do dyspozycji Internet możemy studiować zarówno historię sztuki, jak i narodowe i międzynarodowe zasoby galerii i muzeów. Nigdy nie było tak dobrze. Nie trzeba wyjeżdżać do większego miasta – mam na myśli uniwersyteckie – i studiować płacąc za naukę. Ja przynajmniej kształciłem się na prywatnym uniwersytecie.


                     Humanizm i Uniwersalizm sztuki: darmowe udostępnianie


Dobra te udostępniane są za darmo. Musimy zrozumieć, że idea darmowego udostępniania dóbr sztuki jak i czytelnictwa ma potężne uzasadnienie filozoficzne i humanistyczne. I często stoją za tym ludzie którzy poświęcili całe życie na naukę lub twórczość. Z Polaków uczył za darmo w Bazylei emigrant Ignacy Jan Paderewski. A współczesny gospodarz *Kalendarza Polskich Poetów i Artystów i ich Gości* – internetowy magazyn „Poetry&Paratheatre” gromadzi autorów którzy wyłącznie na zasadzie non profit udostępniają swoje teksty i dzieła publiczności. Jesteśmy jedynie skromnym niewielkim przykładem, małym odcinkiem tego co dzieje się w świecie współczesnym.   


 Definicje studiów nad literaturą Singera, definicje uczenia się poezji „publicysty” i inne


Isaac Bashevish Singer laureat Nobla w Dziedzinie Literatury za twórczość pisarską w języku jiddish mówił, że podstawowe studia z literatury trwają lat 15.

Osobiście na podstawie życiowego doświadczenia twierdzę, że studia w zakresie poezji nie kończą się nigdy. Trwają bez przerwy. Ponieważ poezji nigdzie się nie nauczy jest jasne jak słońce, że studia takie to drugi zawód, lub zawód pierwszy z poświęceniem tego drugiego – dla utrzymania się przy życiu.

Na Kontynencie Poezji – Ameryce Łacińskiej – pisze się, że poeci często żyją w biedzie. Celem współczesnych działań i zabiegów jest przerwanie tej nieszczęsnej tradycji. Lub jej maksymalne zminimalizowanie.    

Logika tej nauki poezji jest jednocześnie bezlitosna: skoro uczy się poezji bez przerwy na własny koszt i rachunek intelektualny, nieraz całe dorosłe życie, nie widać żadnego filozoficznego powodu dla którego nie można byłoby udostępniać swoich wierszy bez pobierania honorarium. I tak uczy się za własne pieniądze.


Ilość Piękna jest nieskończona. Nie trzeba się bać o Poezję /i Poetę/. Piękna nie zabraknie


Poezję można zdefiniować jako sztukę wersyfikacji mającą na celu ujawnianie Piękna. Sam nieskończony zbiór tworów sztuki dowodzi, że ilość Piękna jest tak samo nieskończona, jak i ilość form w jakich Piękno to może być zademonstrowane. Piękno jednak ma walor w części niematerialny, gdyby było czysto materialne nie byłoby sztuki. Forma zatem jest dialogiem tego co materialne z tym co niematerialne.   

Nie miał racji Witkacy pisząc, że sztuka jest wynikiem auto-terapii mającej na celu zniesienie samotności i metafizycznego lęku lub bólu [pisze o tym w swoim ostatnim poście Arkadiusz Jadczyk, korzystam z jego uprzejmości, cytując od razu ].  

Nie, sztuka jest dialogiem materialności /Formy/ z niematerialnością /Pięknem/. I poprzez to, szanując stare tradycje kulturowe i cywilizacyjne, ustanawianie nowych definicji i nowych redefinicji.


      Zmienność i rozwój Poezji w dialogu z innymi dyscyplinami Sztuki i Tradycją  


100 lat temu w Szwajcarii powstała Dada Poetry, poezja dadaistyczna. Rozbijając język i  pokazując go również poprzez formy multidyscyplinarne, pokazywała rozbicie świata i cywilizacji.

Współcześnie redukcja języka do elementów ma wyłącznie walor edukacyjny i jest prostym zabiegiem poznawczym. Ale poprzez te 100 lat do 2016 zobaczyliśmy już prawie wszystkie eksperymenty poetyckie. Widzieliśmy poezję rzutowaną na budynki, pisaną czy malowaną na ulicach. Od 1998 trwa udostępnianie poezji w sieci Internetu /poeci w sieci/. 10 lat później autor niniejszych słów zaprojektował w 2008 roku tzw. Poezję Sieciującą, która jest już nie do wyjęcia z sieci i zostanie tam na zawsze /środowisko sieci/.

                
         Kalendarz „P&P” 2017  dokumentuje te zmiany w poezji w xx i xxi wieku


Ambicją Kalendarza jest udokumentowanie zmian jakie widzimy w ostatnim wieku – umownie od Dadaizmu, sprowadzenia języka do elementów pierwotnych – w rozwoju poezji. Oraz jej dialogu z innymi Arts, dialogu z wcześniejszymi nurtami poezji i dialogu z Tradycją poetycką, która w świecie zachodniej cywilizacji wyznaczają nazwiska Sofoklesa – od heksametru Homera, oraz od Owidiusza i Wergiliusza – kontynuujących Greków.  

Na niewielu kartach Kalendarza, tyle ile jest na jednej stronie czasopisma - zaledwie 20 - mamy zamiar pokazać te zmiany. Ale jak?

Do odpowiedzi na to pytanie dotrzemy w części drugiej:

 

    http://www.asiacontemporaryart.com/artists/images/top/000012075_0.jpg

                                                              Du Xi
             

 

                 Sztuka nadal opowiada Tajemnicę. Mimo to nie należy się jej bać:)

 

Bajkowość
Zob: ekspozycja na  „Shanghai Art Fair 2016”  Nov 2016

Tajemniczość świata i sztuki
Iluzyjna utopijność Zhuang Yana: o ile świat jest zamknięty, o tyle poszukiwanie formy trwa nieustannie:

Opowieść
Chen Zhiguang: z języka dadaizmu można odejść i zrobić elementarną syntetyczną składankę: gadżet-zbiórpamiątkę  

Dialog
Kolejne studia Zhuang Yana

Poznawanie, nauka, edukacja, ćwiczenie formy, pokazywanie formy
Źródłowo:
parabola Xie Ke  demonstruje tezę, którą można przetłumaczyć jako „Poznanie daje siłę”. Teza ta jest prawdziwa, nawet jest i parabola fizyczna

Spisy galerii są lub mogą być przedmiotem studiów.
Spis artystów jw.
Portal historii sztuki do studiowania
i dołóżmy klasyczną Saatchi
 

 

Tekst celowo w zawężony sposób operuje na 4 darmowych portalach pokazując zbiór skończony-nieskończony: Asia Contemporary Art, China Daily, All-Art.Org i Saatchi.

Tekst czysto roboczy, bez zbytnich zawiłości. 

Pisałem na dużej klawiaturze querty, edytor Word 2003 z interlinią którą bardzo cenię, New Times Roman 12  /a więc nie Calibri 11 he he), słuchając na słuchawkach bez przerwy muzyki chasydzkiej:

                               Mój ulubiony balladysta rabin Yair Kalev


                   

 

 

użyte linki:
http://www.asiacontemporaryart.com/artists/galleries/19KAREN/TheOtherHalf/en/
http://www.chinadaily.com.cn/culture/art/img/attachement/jpg/site1/20161104/d8cb8a51564a198613fb1a.jpg
http://www.chinadaily.com.cn/culture/art/img/attachement/jpg/site1/20161118/b083fe9562de1998d0012f.jpg
http://www.asiacontemporaryart.com/artists/images/top/000000161_0.jpg
http://www.asiacontemporaryart.com/artists/images/top/000000159_0.jpg
http://www.chinadaily.com.cn/culture/art/img/attachement/jpg/site1/20161118/b083fe9562de1998d0012e.jpg
http://www.asiacontemporaryart.com/artists/galleries/Beijing_Central_Art_Gallery/KnowledgeisPower/en/
http://www.asiacontemporaryart.com/artists/galleries/en/
http://www.asiacontemporaryart.com/artists/artist/en/
http://www.all-art.org/contents.html
http://www.saatchigallery.com/
https://www.youtube.com/watch?v=MrQeTz9_E2Q

publicysta
O mnie publicysta

uwielbiam przyrodę, filozofię, sztukę  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura