publicysta publicysta
125
BLOG

Duchamp-Warhol a Gulla

publicysta publicysta Kultura Obserwuj notkę 5

 

Żeby ocenić poezję, poetę trzeba nieraz popatrzeć na niego lub dzieło z zupełnie innej strony.

Jacek Gulla od 2013 napisał setki wierszy, pisze je bez przerwy publikując je tutaj oraz na swoim Facebook.

Operując terminami krytyki literackiej najdalej co można powiedzieć o tej poezji to to, że jest to „poezja nieustającego strumienia”.  I nic więcej. Jest to jednak termin opisowy, fenomenologiczny: „widzę i opisuję”. Koniec xix stulecia. Husserl.

Jacek Gulla mówi, że jest to poezja interwencyjna.


Definicja 1 Duchamp-Warhol


Czytając biografię Andy Warhola [Victor Bockris 1989. Polish Edition 2005 Warszawa] natknąłem się na opinię Duchampa nt. pop-art Warhola. Na pytanie czy sztuka Warhola jest Neo-Dadaistyczna, odpowiedział: nie, pop-art to coś dzisiejszego.

Załóżmy – że idąc za df Duchampa – pop art robił coś dzisiejszego. Powstaje więc pytanie: JAK przybliżyć poezję do dnia dzisiejszego.  

Otóż NIE DA SIĘ inaczej przybliżyć JAK mniej więcej w stylu nieustającego strumienia poetyckiego, w stylu Jacka Gulli.

Czyli pisać często a nawet bez zbytnich przerw.    


Definicja 2 – Gulla Poezja Interwencyjna P-I


Zakłada to biegłość w pisaniu {2.1} i perfekcyjne opanowanie warsztatu poetyckiego {2.2} oraz sprawność techniczną w operowaniu środkami Internetu {2.3}.

Otóż ‘poezja nieustającego strumienia’ żeby była ‘coś dzisiejszego’ musi się zbliżać do poezji interwencyjnej Gulli:

    a/ albo dialogującej z wczoraj, z punktu dnia dzisiejszego
    b/ albo dialogującej lub kontestującej z dzisiaj.

Taki jest wniosek jedyny i właściwy z Duchampa-Warhola.   

Gulla dobrze przeczytał Duchampa-Warhola.

Ale jest to jedynie Spinacz /Paper-Clip/ 1962/1963 – 2013/2016, który spina te dokładnie pół wieku. Jedna lub dwie epoki w sztuce.


Definicja 3 - każda inna poezja nie zbliża do dnia dzisiejszego


Inna poezja nie zbliży do dzisiejszego dnia gdyż stosuje parabole, skróty, metafory i szereg innych technik, które:

     a/ tworzą wiersz jako dzieło sztuki
     b/ a poprzez to zatrzymują go w jednym miejscu.

Tymczasem (A) : temat wczorajszy trzeba wypisać do końca choćby trzeba było pisać 10 i 20 stron. Tak samo (B) temat dzisiejszy.  

Taka jest logika dialogu z wczoraj i dzisiaj.


Aksjomat 1: poezja interwencyjna, coś dzisiejszego możliwa jest WYŁĄCZNIE W SIECI

 

Widać tutaj potężną przewagę poezji w sieci, nad klasyczną, która do „coś dzisiaj” [Duchampa-Warhola] w ogóle się nie nadaje. Jest zawsze czasowo wczoraj. Kulturowo mogłaby by być, jako estetyzująca, dialogująca z kulturą.

Widać tutaj nowoczesną machinę przekazu–informacji-komunikacji jaką jest potężne narzędzie Facebooka i szybką Blogosferę.  

Widać tutaj szybkość analityczną, orientację w kulturze i biegłość w posługiwaniu się środkami technicznymi sieci poety P-I.

Jak długo wytrzyma poeta P-I jest sprawą techniczną, sprawą jego zdrowia.

Taki sam musi być zakładany tutaj jedynie hipotetycznie krytyk P-I.

Tak więc poezja publikowana klasycznie,  przy tej koniecznej datacji P-I, jest zawsze z przed Duchampa-Warhola. Z przed wymogów pop-art.


Aksjomat 2: definicja P-I jako analogonu do Pop-Art

 

Przez Pop-Art rozumie się tutaj zmultiplikowane obrazy jak np. słynne portrety Marylin Monroe, etc.

Taka multiplikacja w poezji jest możliwa jedynie jako P-I, poezja interwencyjna.

Definicja ta abstrahuje od zespołowej tak czy owak pracy Warhola (Fabryka, Factory), od indywidualnej pracy Gulli, czy innego dowolnego poety P-I.

Różnicy dyscyplin sztuki, wartości handlowej, użytecznej, medialnej, etc.

Idzie o multiplikacje obrazów „coś dzisiejszego”.  O multiplikację formy.

                                      

                                         http://www.gikz.pl/wp-content/uploads/2014/01/Andy-Warhol-Zycie-i-smierc_Victor-Bockrisimages_product2783-7414-136-0.jpg
                                      okładka monografii Bockrisa, gikz.pl

 

Jacek Gull nadesłał przedwczoraj link - dowód w sprawie. Najprawdopodobniej przyszłego projektu poetyckiego: Ajschylos, Sofokles i Eurypides:Tragedia i Demokracja

publicysta
O mnie publicysta

uwielbiam przyrodę, filozofię, sztukę  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura