Pomnik /Leszek siemicz
Pomnik /Leszek siemicz
Leszek Siemicz Leszek Siemicz
1067
BLOG

Emocje Polaka w ukraińskim kurorcie

Leszek Siemicz Leszek Siemicz Społeczeństwo Obserwuj notkę 5

 

     Ja tez pojechałem na Ukrainę (jakaż to Ukraina – okolice Lwowa) po wrażenia i smak przygody. Podróż była udana – educatif and emotional. Przez cały czas czaił się jednak za nami nieokreślony niepokój i zupełnie określony strach , ze w razie czego możemy nie zdążyć przekroczyć granicy i uciec do domu przed nieuchronną falą ukraińskich uciekinierów. Ale w Truskawcu było spokojnie ,żadnych niepokojących zjawisk poza tym ,ze na sanatoryjnym parkingu -dużym parkingu - tylko jeden samochód miał obcą rejestrację – nasz. Sam kurort jest bardzo ładny , prawie europejski. Oni tam mają aktualnie bzika na tym punkcie – żeby wszystko było europejskie. Nowe sanatoria zbudowano już wg wymagań zamożnej klienteli europejskiej ,izraelskiej i arabskiej. Architektonicznie budynki dalekie od prostoty i oszczędności formy. Rzecz gustu , a o gustach …
   Piękna , szeroka promenada , duży , ładnie urządzony park zdrojowy z pomnikiem Mickiewicza ,dwie obszerne i architektonicznie ciekawe pijalnie wód – głównie Naftusi. Publiczność na promenadzie to osobna atrakcja Truskawca. Bazar tez jest bardzo interesujący. W Truskawcu widać jakiś fragment Azji ze wszystkimi jej urokami Nie robiłem zdjęć Azerbejdżankom bo trzeba by się pytać ich mężczyzn o zgodę - reakcja mogła by być nieprzyjemna. A Azerowie to silni i bardzo przystojni mężczyźni.
    Poza Truskawcem byliśmy w Stryju , Drohobyczu (Szulc) ,Mikołajowie n/Dniestrem (Ja) i w Rozdołach – rodzinnym majątku hr. Karoliny Lanckorońskiej.
W Truskawcu rzucają się w oczy liczne złociste cerkwie obu Patriarchatów , jest kościół  katolicki , kościół unicki , synagoga i meczet. Kościół katolicki znany miejscowym jako Kościół Polski (stoi przed nim pomnik naszego Papieża) prowadzi  ożywioną działalność kulturalną. Wszechstronnym opiekunem kościoła i duszą wszystkich przedsięwzięć z nim związanych jest p. Stanisław Czapla. Oczywiście jako zakorzeniony w Truskawcu pomocnik aktualnie przebywającego księdza z Polski.. Warto iść w niedzielę na mszę św. i wesprzeć polską parafię. Warto się spotkać i posłuchać pana Stanisława jeśli akurat będzie miał trochę czasu. Jest świetnym rozmówcą ,ma rzadki dar barwnego opowiadania.
   O stosunku Ukraińców do Polaków nie chciałbym się wypowiadać ,bo przecież pobyt w sanatorium i kontakt głównie z jego personelem to warunki sztuczne. Z objawami wrogości w kurorcie się nie spotkałem. Starsi ludzie chętnie nawiązywali rozmowę i chcieli się dowiedzieć co ja myślę o sytuacji na Ukrainie. Wolałem nie mieć zdania. Cóż mogłem im powiedzieć mając uwierającą świadomość , ze to nieroztropny min.Sikorski i jego nienawidzący Ruskich przyjaciele wpędzili Naród Ukraiński w to nieszczęście.
    Leżę na brzuchu na stole masażysty Masuje mnie Wołodimir Pietrowicz Obal – świetny fachowiec. Rozmawiamy dającą się zrozumieć mieszanką słowiańską. Czwartego dnia masażysta dochodzi do zasłyszanych w młodości wspomnień swoich dziadków o polskich czasach. Opowiada  po ukraińsku o tym co mu mówił dziadek o stosunkach polsko ukraińskich w tragicznych latach  43/44. I o spotkaniu dziadka z partyzantami z AK .
Leżę i nagle słyszę tuż nad głową wypowiedziane dobitnie czystą polszczyzną :
„Kurwa mać ,odmawiaj pacierz”
Trochę się przestraszyłem i lekko spociłem
Dziadek umiał i pacierz odmówił. Uwierzyli mu, że jest Polakiem. Przeżył.
Ewakuowaliśmy się z Truskawca 2 dni przed planowanym końcem pobytu.

 

Wydaje mi się,ze jestem człowiekiem spokojnym , zrównoważonym i rozsądnym. Nie mam tendencji do popadania w skrajności.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo