publicysta publicysta
2120
BLOG

Th'Republic of Poets: I Festiwal Poezji i Form Sieciujących

publicysta publicysta Kultura Obserwuj notkę 81

 

  Th’ Republic of Poets


http://www.impactlab.net/wp-content/uploads/2012/11/Angry-Birds-2357.jpg

 

Th’Republic of Poets: I Festiwal Poezji i Form Sieciujących 2013. Polska Blogosfera.              

Zaproszenia. Regulamin.  Kategorie festiwalowe. Lista zaproszonych Autorów i Gości Festiwalu. Termin.


Poeci i Poetki, blogerki i blogerzy, Glogerzy:), surferzy, ludzie sieci, ludzie Dada, blogo-ludzie, eksperymentatorzy, wolne duchy, wolne ptaki

nie czekajmy aż na zaśniedziałe od splendoru noblizmu, nagród państwowych, nagród branżowych, nagród uniwersyteckich, miejskich i wiejskich

sale festiwali poetyckich

wniosą wreszcie komputer!

jeden (słownie: jeden) komputer!

I pokażą nasze utwory artystyczne wytworzone technikami blogerskimi.

Nie czekajmy gdyż się nie doczekamy:)

Ogłaszam powstanie I elektronicznego, sieciowego, blogerskiego Festiwalu Poezji Sieciującej i Form Sieciujących.


Idea Festiwalu 2010-2012

Ideą Festiwalu jest prezentacja możliwości poezji i innych form literackich wytworzonych technikami blogerskimi, oraz jej teorii, filozofii i epistemologii. Pierwszym projektem dokumentacji Poezji Sieciującej którą rozpocząłem uprawiać na przełomie 2008/2009 było lubczasopismo „Poetry&Paratheatre” /2010/. Szybko okazało się, że inni blogerzy zaczęli uprawiać inne formy które określiłem Formami Sieciującymi. Powstał wtedy drugi projekt: lubczasopismo „LabPoetry:NetForms” dokumentujące je wszystkie.

Pomysł festiwalu narodził się już w czerwcu 2010 gdy okazało się, że nie mogłem zaprezentować na jednym z festiwali swojej Poezji Sieciującej. W czerwcu 2012 pomysł nabrał już cech pilności -  wymieniłem już wtedy pierwszą pocztę z „Gubernatorem” Warszawskiej Grupy Miejskiej. Wtedy opracowałem już pierwsze ramy programowe festiwalu. Tydzień temu – w połowie lutego 2013 - po przejrzeniu listy dotacji państwowych przyznanej w kategorii „promocja czytelnictwa” przez Instytut Książki doszedłem do wniosku, że dłużej czekać nie wolno i należy w jak najszybszym terminie ogłosić termin, regulamin i listę zaproszonych Autorów i Gości.


Miejsce Festiwalu – polska blogosfera, lubczasopismo „Th’Republic of Poets” na platformie blogerskiej Salon24.pl. Metoda dokumentacji i prezentacji – taka sama jak w lubczasopismach Salon24.pl.

Natura Poezji Sieciującej i Form Sieciujących jest sieciowa i inaczej jak w internecie, na sprzęcie komputerowym ich się nie pokaże. Nie ma innej możliwości. Są nieprzetłumaczalne na klasyczny druk! 

Dlatego wybrałem metodę znaną nam wszystkim, przetestowaną i pewną: metodę prezentacji utworów zgłoszonych na Festiwal poprzez lubczasopismo.

W terminie późniejszym założę bloga technicznego: będzie wprowadzał poprzez zwięzłe notki w poszczególne kategorie oraz oddzielał je. Przedstawiał też będzie poszczególnych Autorów i Gości festiwalowych.

Zasada ‘braku honorariów’ typowa dla lubczasopism jest podtrzymana: organizator i pomysłodawca a także rednacz „Th’Republic of Poets” nie bierze honorarium, Autorzy i goście również.

Festiwal jest zupełnie niekomercyjny, nikogo nie reklamuje. Za wyjątkiem idei zgromadzenia w jednym wydarzeniu co rok poezji i form sieciujących, poezji w sieci oraz studiów związanych z tymi gatunkami sztuki oraz tłumaczeń – nie ma innego celu. W tym sensie nie przekracza Regulaminu Salon24.pl: mieści się w formule każdego lubczasopisma. W tym przypadku publikowanego w rytmie, pojemności klasycznego rocznika.

Ponieważ ilość Autorów przyrosła od czerwca 2010 – podzieliłem program festiwalu na kategorie, odrębne dyscypliny. Moim zdaniem związane ze sobą, lub wyrażające nowego ducha w poezji współczesnej, niezwykle potrzebne, lub rozwojowe.

Otwierają one jednocześnie nowe pola badań, studiów, nowego typu krytyki literackiej – wpisanej wyłącznie w sieć gdyż analizuje Formy Sieciujące i musi je cytować:),  i twórczości.

Festiwal jest w swojej najgłębszej istocie samą awangardą. Dotychczas do napisania poezji i form literackich wystarczyła klawiatura:  

 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Olivetti_Valentine.jpg

lub ściana:


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/Writing_on_the_wall.jpg/450px-Writing_on_the_wall.jpg
 
Teraz potrzebna jest ta technika:
 
           

 

A utwór sieciujący przypomina supernowoczesny wehikuł

    
 

 

No to jedziemy!
Kategorie Festiwalowe, lista zaproszonych Autorów i Gości


1/ kategoria główna: Poezja Sieciująca /Networking Poetry/, Surfing Compositions, Formy Sieciujące. Autorzy

Zapraszam do prezentacji swoich dzieł Autorów dokumentowanych w lubczasopiśmie „LabPetry:NetForms”:

*newdem
*Karolina Króliczek
*Gubernator i Warszawska Grupa Miejska
*prowincjałka
*Emanuel Czyzo
*lula322
*przechodzień
*Muchomornicza
*publicysta

Ponieważ od kilku miesięcy niektóre notki Arkadiusza Jadczyka wyczerpują definicję Form Sieciujących – zwrócę się dodatkowo na blogu Autora z uprzejmą prośbą o wzięciu udziału w Festiwalu.  Mariaż fizyki i sztuki jak widać jest możliwy w technologii sieciującej:)


2/ kategoria: Poezja w Sieci

W tej kategorii zapraszam z prawdziwą przyjemnością i równie uprzejmie Autorów-laureatów Nagród Rocznych „Poetry&Paratheatre” 2010 i 2012, oraz tych którzy zaczęli publikować po tych terminach lub piszących wiersze w tej kategorii: tzn. piszących klasycznie ale publikujących wyłącznie /lub równolegle w sieci/:

*Ewa Filipczuk
*Strof
*Marcin Małek
*Jerzy Maria Siwecki
*neda
*Wawel
*too much
*muchomornicza
*Zygmunt Jan Prusiński
*hac
*Ewa Szumilewicz
*tatarka
*Sylwia Hetman
*Andrzej Tadeusz Kijowski – poezja multimedialna
*tokyoman


3/ kategoria: poeci piszący klasycznie i nie publikujący w sieci. Goście specjalni Festiwalu

Zaproszenia zostaną tutaj skierowane do: Józefa Kurylaka który jako pierwszy z wybitnych polskich poetów już w 2009 poparł publicznie Poezję Sieciującą jako nowy krok w poezji. Do Krystyny Rodowskiej wybitnej polskiej tłumaczki i poetki w kategorii „Tłumaczenia” – poezja latynoamerykańska. Oraz do Katarzyny Bieńkowskiej w tej samej kategorii – poezja francuska.
 

4/ kategoria: eseistyka. Sztuka, Sztuka a Sieć, Sztuka a nauki empiryczne, Sztuka a e-World. Technologie komputerowe.

Mam zaszczyt zwrócić się z prośbą o wzięcie uczestnictwo w Festiwalu do następujących Blogerów:

*Brockley Sid
*Piotr Piętak, którego eseistyka jest publikowana w „LabPoetry:Netforms”
*Eine
*Niktt
*Marek Jastrząb
*informator tv-sat cctv-vlan
*mariasz


5/ kategoria: tłumaczenia. Ciągle potrzebne

Zapraszam następujących blogerów-autorów:


*Euromir: poezja szwedzka
*Zhongguo: poezja chińska
*Zbiegwie: poezja rosyjska
*floryda: poezja amerykańska /gdyby Autor wyraził zgodę na swoją publikację o Cummingsie byłoby wspaniale/. Zgodnie z zasadą wolności twórcy – każdy tekst zostanie przyjęty.


6/ kategoria: collages, performance

Tutaj zwracam się do autorów znanych z możliwości technicznych i piszących często lub niekiedy o szeroko rozumianej sztuce, o swoje swobodne wypowiedzi:

*Lemoniadowy
*Panna Wodzianna
*Andrzej Budzyk
*Pascal.

W ten sposób wszystkie kategorie Festiwalu byłyby wyczerpane.

 

Jak widać Festiwal ma jasno określony profil: jest wyłącznie elektroniczny – sieciowy [a], publikuje głównie utwory sieciujące [b], poezję w sieci [c], eseje o relacji sztuka-sieć, nauka-sieć [d], collages i performance w oparciu o techniki blogerskie [e], tłumaczenia [f].

Patrząc na publikacje pojawiające się w ciągu 2 lat w „Poetry&Paratheatre” widać wyraźnie, że bardzo silnie rysuje się w tym lubczasopiśmie nurt długich form – poematów i improwizacji. Nie przesądzając absolutnie o nadsyłanych utworach, chciałem wyrazić cichą nadzieję, że jeśli nie w tej edycji to w następnej da się wyróżnić kolejną kategorię: długa forma. Festiwal uzyskałby w ten sposób dodatkową oryginalną specyfikę: poematy i improwizacje jako odrębna kategoria festiwalowa:).

Forma Festiwalu – sieciowa, kategorie nie spotykane na innych festiwalach, użyte techniki – blogerskie, dają Festiwalowi „Th’Republic of Poets” charakter awangardy w sztuce, zupełnie nowy i inny na tle innych festiwali poetyckich, a poprzez ten fakt estetyczno-technologiczny nie stanowi dla nikogo konkurencji.


Regulamin – Zasady publikacji

Zasada I:  Autorzy kategorii głównej – 1 utwór sieciujący + esej, studium krytyczno-literackie; lub w przypadku rezygnacji z eseju – 2 utwory sieciujące.

Zasada II:  Poeci w Sieci – 2 utwory mniejsze lub 1 o dłuższej formie + esej. Esej jest tutaj nieobowiązkowy.

Zasada III: wszystkie utwory muszą być oryginalne, nie publikowane wcześniej, napisane specjalnie na festiwal.

Zasada IV: wszystkie muszą być napisane czcionką standardową taką jaką widzimy w edytorze tekstu Salon24.pl. Dotyczy to poetów piszących klasycznie.

Idzie tutaj o dobro samych poetów i czytelników: wszyscy będą widzieć wyraźnie czym różni się poezja klasyczna zamieszczana w sieci od form sieciujących.

Chyba, że autorzy dojdą do wniosku, że będą potrzebować czcionki większej /np. Arial 36/. Moje doświadczenie wskazuje jednak na fakt, że klasyczny wiersz nie potrzebuje żadnych dodatkowych ozdobników – te niekiedy wręcz przeszkadzają Czytelnikom. Odwrotnie niż collage, performance, czy niektóre formy sieciujące.

Pozwoli to – mówiąc inaczej – na zobaczenie różnicy: na czym bazuje tekst klasyczny a na czym sieciujący. Będzie widać wyraźnie różnice w technikach. Skorzystają na tym i ‘klasycy’ i ‘sieciowcy’, i publiczność i krytycy. 

Zasada V: prawa autorskie

Wszystkie użyte elementy sieci muszą być w utworach sieciujących opisane /autor np. fotografii, link, etc./. dla zachowania zasady przestrzegania praw własności intelektualnej. Opis może być pod użytym elementem, lub w komentarzu.

Zasada VI: celem festiwalu jest Sztuka. Ściślej: Sztuka Awangardowa XXI wieku tworzona technikami blogerskimi. Dokumentacja praktyki i teorii tej nowej Sztuki. W tym sensie festiwal jest apolityczny.


Terminy Festiwalu:

Od daty ogłoszenia – 1 miesiąc na nadesłanie materiałów, 21 marzec 2013.

RedNacz „Th’Republic of Poets” zobowiązuje się w ciągu 10 dni od niniejszego tekstu indywidualnie powiadomić wszystkich Autorów i Gości poprzez pocztę wewnętrzną. Gości zewnętrznych, specjalnych telefonicznie i pocztą elektroniczną.

Brak potwierdzenia uczestnictwa do dnia 20 marca 2013 oznacza automatycznie rezygnację z udziału.

Od daty ogłoszenia – rednacz „Th’Republic…” ma 10 dni na ułożenie dokumentacji w lubczasopismie „Th’Republic…” według podanych kategorii, wraz  z  zwięzłymi notkami o charakterze przedstawienia poszczególnych kategorii oraz ’biogram-art.’ Autorów i Gości.

10 dni zostaje – ze względu na termin powiadomień indywidualnych – w rezerwie.

Według podanego kalendarza termin przedstawienia dokumentacji Festiwalu wypada na 30 marca, dzień przed Świętami Wielkanocnymi. Gdyby był niewygodny dla Autorów – dzień po Świętach czyli 2 kwietnia.


Uwagi końcowe 

Wszelkie uwagi formalne, propozycje nowych uczestników, propozycje własnego udziału proszę wpisywać w komentarzach lub poprzez pocztę wewnętrzną.

Lista jest uczestników jest otwarta.

Wstępne ramy zostały zarysowane, a lista oparta na laureatach Nagrody „P&P” i autorach lubczasopisma „LabPoetry:Netforms”.

Autor-pomysłodawca czyli moja skromna osoba „publicysty” dodał jeszcze jeden element, niewidoczny w tekście, mianowicie swoje skromne ale jednak doświadczenie festiwalowe, nabyte w dość silnej stawce najlepszych polskich poetów.

Dziękuję za zapoznanie się z tekstem i za cierpliwość:)

‘publicysta”


Acha, i jeszcze jedna bardzo ważna uwaga:

w rozszerzonym nazewnictwie festiwalu jest użyty termin: „Blogosfera Polska”.

Podkreśla to fakt pojawienia się poezji i form sieciujących w polskiej blogosferze – i tutaj właśnie na Salon24.pl. Gdzie znakomita i oryginalna formuła lubczasopism stwarza wygodne technicznie i formalnie warunki dla funkcjonowania festiwalu poprzez rocznik LC pod nazwą „Th’Republic of Poets”.  

 

Fotografie, Za:
*http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Olivetti_Valentine.jpg
*http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/Writing_on_the_wall.jpg/450px-Writing_on_the_wall.jpg
*http://www.impactlab.net/2007/08/27/the-mare-nostrum-the-worlds-most-gorgeous-super-computer/
*http://www.impactlab.net/2012/10/25/top-10-photos-of-the-week-250/


 

 

publicysta
O mnie publicysta

uwielbiam przyrodę, filozofię, sztukę  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura