Igor Janke Igor Janke
2132
BLOG

Dotacje, czasopisma i lubczasopisma

Igor Janke Igor Janke Polityka Obserwuj notkę 21

Pytanie Łukasza Warzechy do MKiDN i mój list otwarty w sprawie czasopism kulturalnych wywołał nie tylko reakcję ministra Zdrojewskiego, ale też wielu wydawców i redaktorów tychże pism. Najpierw dostałem same bęcki – od prawicowców, ze żebrzę u platformianego ministra, od liberałów – że broniłem tylko konserwatystów, od lewaków – że załatwiałem coś dla swoich kolesi. To normalne i nie bardzo się tym przejąłem.

Szybko okazało się, że - trochę przez przypadek - wywołałem lawinę. Bo niezadowolonych ze status quo jest bardzo wielu. Krzysiek Wołodźko umówił się z Fundacją Schumana na dyskusję w gronie zainteresowanych o tym, czy można z tymi dotacjami zrobić jakiś porządek.  Poproszono mnie o poprowadzenie spotkania. Szczerze mówiąc, spodziewaliśmy się, że przyjdzie kilku zainteresowanych.

Tymczasem frekwencja przerosła nasze wszelkie oczekiwania. Przyjechało kilkadziesiąt osób z całej Polski, wydawcy i redaktorzy bardzo różnych pism, od lewa do prawa. I tych bardzo politycznych i czysto artystycznych, literackich, edukacyjnych i wszelkich innych. Było wiele zacnych osób. Przyszła nawet pani dyrektor z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Bardzo wszystkim jeszcze raz dziękuję za ciekawą dyskusję, a Pani Annie Radwan z Fundacji Schumana – za organizację i udostępnienie miejsca.

Dyskusja była bardzo ciekawa. Po pierwsze uświadomiła, jak wielu jest w Polsce ludzi tworzących wartościowe idee i projekty. Zdałem też sobie sprawę, że owszem część z nich, zapewnie dałaby sobie radę bez dotacji, ale wielu nie miałoby szans. Ekscytujemy się tym, czy kasę dostają takie instytucje jak „Krytyka Polityczna” czy „Fronda”,  ale zapominamy o takich wydawnictwach jak „Wychowanie Muzyczne”, czy „Scena”, za którymi nikt się nie wstawi, a które spełniają bardzo ważną, choć cichą rolę.

Podczas dyskusji usłyszeliśmy o bardzo wielu absurdach, które rządzą przyznawaniem dotacji. O przypadkowości podejmowanych decyzji, niejasności kryteriów, dziwnych zasadach. Padło też wiele konstruktywnych propozycji, których sam nie chcę tu przytaczać. Mam nadzieję, że zrobią to inni.

Ja zaproponowałem, by Salon24 stał się miejscem zebrania wszystkich postulatów  i przygotowania propozycji, którą przekażemy ministrowi Zdrojewskiemu.  Krzysiek Wołodźko zobowiązał się założyć dedykowany temu blog, a pewnie i lubczasopismo, na którym toczyć się będzie dyskusja. Ma powołać pluralistyczną (nie tylko ideowo) komisję, czy zespół, który zredaguje i uzgodni ze wszystkimi zainteresowanymi listę propozycji.

Myślę, że warto zebrać nie tylko pomysły, które padły na spotkaniu u Schumana, a które dotyczyły tego, jak dzielić państwowe pieniądze. Warto może też zastanowić się, w jaki sposób można szukać finansowania w innych miejscach. Może powołać stowarzyszenie czy fundację, która będzie uczyć wydawców fundraisingu, albo która będzie gromadzić środki dla różnych wydawnictw? Może w tym pomoże Fundacja Schumana? Deklaruję, że Salon24 może być gospodarzem takiej dyskusji.

Kiedy zbierzemy listę konkretnych postulatów sformułowanych przez pisma, przekażemy je ministrowi kultury. Łukasz Warzecha i ja zobowiązaliśmy się też, że nagłośnimy sprawę w dostępnych nam mediach.

 Zapraszam też wszystkie pisma, których jeszcze u nas nie ma, do promowania się i pokazywania swoich treści w Salonie24. Tu jest wielka publika, tu są narzędzia do tego. Rozumiem, dlaczego chcecie wydawać drukowane „tołstyje żurnały”, rozumiem, że chcecie mieć własne strony internetowe, ale Salon24 może być dla Was wszystkich miejscem dobrej promocji, a przede wszystkim promocji Waszych idei.  Salon24 jest otwarty dla konserwatystów, liberałów i lewaków. Dla pism literackich artystycznych, edukacyjnych i wszelkich innych.  

Chcecie, by żyły Wasze czasopisma, zakładajcie lubczasopisma.

Tych, którzy już tu są – proszę o zgłaszanie postulatów  na Waszych blogach. Zbierzemy je w jednym lubczasopiśmie. Do może być dobry przykład obywatelskiego działania.  

Igor Janke
O mnie Igor Janke

Autor podcastu Układ Otwarty. Prezes niezależnego think tanku Instytut Wolności

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka