Jakiś czas temu bloger Free You Mind przestał publikować swoje "wrong turns" i przez tydzień nie dawał znaku życia. Pojawiały się różnego rodzaju teorie spiskowe dotyczące losu tego zagadkowego publicysty.
Po tygodniu FYM odezwał się jednak ponownie i zmienił na krótko swoją retorykę - zdradził własną tożsamość, przyznał się, że miał załamanie nerwowe oraz ujawnił, że jest doktorem filozofii, który prowadzi swojego bloga w celu przeprowadzania na swoich czytelnikach i komentatorach eksperymentu socjologicznego o bardzo dyskusyjnej naturze etycznej.
Czy jednak to jego doświadczenie nie ma przypadkiem drugiego dna?
Dziś w odniesieniu do wydarzeń na Ukrainie i prowadzenia przez Rosję swoistej gry propagandowo - dezinformacyjnej na temat prawdziwego zaangażowania rosyjskich służb specjalnych w eskalację tego konfliktu, przy współudziale prokremlowskich agentów wpływu na Ukrainie, należałoby się zastanowić, czy takie same działania nie są prowadzone w Polsce w temacie Katastrofy Smoleńskiej.
W ZSRR teorią dezinformacji w zastosowaniach wojskowo-politycznych zajmował się Władimir Wołkow, zaś praktykę dezinformacji radzieckiej opisał Anatolij Golicyn.
Link do elektronicznego wydania jednej z książek Golicyna:
Analizując metody stosowane przez FYM prodżekt znajdujemy wiele cech charakterystycznych dla rosyjskiej szkoły dezinformacji...
W działaniach FYMa można zaobserwować wszystkie zagadnienia teorii Wołkowa, który działa według jego myśli przewodniej "Człowieka bezbronnym wobec manipulacji czyni bałagan w myśleniu."
Według Wołkowa skuteczna dezinformacja opiera się na istnieniu:
Klienta - osoba lub grupa, która zyskuje na operacji dezinformacji. (kto zyskuje na działalności FYMa?)
Agenta - wykonawca zleconej dezinformacji, działa poprzez agentów wpływu. (FYM i jego klakierzy)
Wsporników - wydarzenia będące podstawą akcji dezinformacyjnej, nie muszą być prawdziwe - ważne aby wywoływały jednoznaczne skojarzenia. (uprowadzenie delegacji)
Przekaźników - media, Internet, publikacje (Bibuła, Salon24, Czerwona strona księżyca)
Tematu przewodniego (Maskirowka)
Pudeł rezonansowych - kiedyś media nie związane z agentami wpływu, a obecnie dzięki rozwojowi Internetu także osoby prywatne. Ich zadaniem jest nieświadome stwarzanie "szumu medialnego". (jego klakierzy oraz nieświadomi pożyteczni idioci)
Grupy docelowej - grupa do której kierowane są działania dezinformacyjne. (Polacy wątpiący w oficjalną wersję przebiegu katastrofy)
Celem kampanii dezinformacyjnej jest wytworzenie w grupie docelowej określonego poglądu na wskazany temat (wszyscy kłamią w sprawie Smoleńska), a także zdyskredytowanie argumentów przeciwników "klienta" (Zespół Macierewicza).
Według mnie cech charakterystycznych jest aż nadto...
Komentarze