Ludwiczek69 Ludwiczek69
703
BLOG

Gajka mniej magiczna

Ludwiczek69 Ludwiczek69 Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 33

Tak jak wczoraj obiecałem krótki tekst o gajce.  Powstał on po sugestii by gajkę taka wykonać. Szukałem więc stosownych materiałów. Ze zdumieniem odkryłem że Gajka to już leciwy wynalazek i to nie kosmiczny.  Badał to zjawisko  Prof. Dr. rer. nat. Kurt Magnus.  Już kiedyś to nazwisko obiło mi się o uszy, ale teraz nie pamiętam z czym to było związane. Listę prac tego Pan znajdziemy tutaj:

https://www.amm.mw.tum.de/personen0/emeritus0/professor-magnus/

Okazuje się że on już w latach 70 ubiegłego wieku, badał to zjawisko i nawet konstruował z sukcesem działające modele.  Opisał je w swojej krótkiej pracy:

https://www.amm.mw.tum.de/fileadmin/w00bkc/www/_migrated_content_uploads/Magnus55_01.pdf

Matematyka w niej zawarta jest dla mnie zbyt skomplikowana bez pomocy specjalisty (ukłony dla Arkadiusza Jadczaka). Jednak po tych pracach pozostał jeszcze film jaki można znaleźć na YT. Moim zdaniem wiele on wyjaśnia. Polecam uważne obejrzenie.  Zdefiniowanie fikania stanie się znacznie łatwiejsze. O to moja robocza wersja tej definicji:

  Fikanie Gajki:  Ruch osi obrotu ciała o masach m1=m2 oddalonych o odległość r od tej osi, w płaszczyźnie prostopadłej do linii łączącej te ciała nazywamy fikołkiem.

  Jak widać fikołek jest tak naprawdę pół-fikołkiem. To zwykły obrót wokół środka ciężkości o pół okręgu.

  Miało być krótko, więc kończę. Oto obiecany filmik:

Pozdrawiam

Ludwiczek69
O mnie Ludwiczek69

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie