Młoda przedstwicielka narodu Yao w tradycyjnym stroju
Młoda przedstwicielka narodu Yao w tradycyjnym stroju
zhongguo zhongguo
313
BLOG

SEKRETY ODLEGŁEGO NARODU

zhongguo zhongguo Społeczeństwo Obserwuj notkę 2

                     

   2 600 000 chińskiej mniejszości Yao zamieszkuje górzyste tereny w 130 dystryktach porozpraszanych w południowych Chinach. Tutejszy klimat jest wilgotny, sprzyja obfitej roślinności i pozwala czerpać żywność ze skarbów przyrody. Lasy obfitują w różego rodzaju drzewa, pędy bambusowe, grzyby i zwierzynę. Zioła lecznicze są specjalnością narodu Yao.

                                                image

          Około 70 % tego narodu żyje w Autonomicznym Regionie Zhuang w prowincji Guangxi. Inni zaś w prowincjach: Hunan, Yunnan, Guangdong, Guizhou i  Jiangxi. Większość z nich uprawia ryż i pataty. Zasoby naturalne i dzika zwierzyna tworzą naturalne środowisko Yao. Wśród gęstych lasów można spotkać małpy, jelenie, dziki i nawet niedźwiedzie (rzadziej).

 

        Około  50 % Yao posługuje się językiem należącym do rodziny języków chińsko-tybetańskich. Reszta porozumiewa się językami miao i dong. Biorąc pod uwagę, że Yao utrzymują bliski kontakt z Hanami i mniejszością Zhuang, bez problemu mówią językiem chińskim i Zhuang. Starsi przedstawiciele tej grupy etnicznej zachowali dokumenty na wyrzeźbionych drewnach lub tabliczkach bambusowych. Wraz z pojawieniem się Han w regionach zamieszkałych przez Yao, ta grupa etniczna zaczęła używać chińskie znaki.

 

             image

                                           

   Yao mają specyficzne małżeńskie zwyczaje.

    Zaloty odbywają się podczas festynów urozmaiconych przez wspólne śpiewy. Młodzi przedstawiciele tego narodu zalecają się śpiewająć w duecie piosenki, które są przekazywane przez pokolenia. Wtedy to młodzi sami się dobierają i tworzą pary. Ożenek musi byś akceptowany przez rodziców utworzonej pary. Zgodnie ze zwyczajem, rodzina pana młodego musi zapłacić dużą sumę i podarować wieprza jako wiano rodzinie panny młodej. Mężczyźni, którzy nie mogą sobie pozwolić, aby oferować srogą zapłatę i dary, muszą żyć i pracować w rodzinie panny młodej i często są upokażani.

   Dawniej matka braci miała dużo do powiedzenia w sprawach rodzinnych i cieszyła się wieloma przywilejami. W niektórych powiatach Autonomicznego Regioniu Zhuang, siostry ojca były zmuszane do poślubienia syna braci swej matki. Jeżeli inni bardziej bogaci kandydaci na męża wchodzili w rachubę, posag był wypłacany braciom matki dziewczyny. Zwyczaj ten jest uważany za matrylinearny system pokrewieństwa.

           image

Yao żyją w rodzinach monogamicznych. Ich społeczeństwo jest utworzone na bazie męskiego klanu. Dorośli synowie opuszczają rodzinny dom i tworzą własną rodzinę. Gdy ją opuszczają otrzymują swoją część dobr rodzinnych. Rodzice pozostają z najmłodszym synem, który jest ich wsparciem i pomocą przy pracach w polu. Yao rzadko zawierają małżeństwa z innymi narodami etnicznymi.

Zakochani obdarowują się drobnymi prezentami przyrzekając sobie wierność i miłość. W niektórych klanach dziewczyna ugryza ramię chłopca. Im ugryzienie jest głębsze tym miłość jest większa.

Od momentu kiedy dziewczęta i chłopcy Baiku Yao (Yao o białych spodniach) zapuszczają sobie długie włosy i wiążą je w turban lub chustę, oznacza to początek związków seksualnych. Młodzi mogą się spotykać bez żadnego tabu, ale muszą uzyskać pozwolenie rodziców i brata matki na małżeństwo.

 Rodzina narzeczonej ofiarowuje prezenty zaręczynowe.

                               

Brat matki jest bardzo ważny

Odłam zwany Pan Yao z regionu Jinxiu w prowincji Guangxi jest adeptem matrylokalności. W dniu ślubu cała rodzina odprowadza narzeczonego przy brzmieniu bębnów na skraj wsi. Młodzieniec z parasolem pod pachą kieruje się w stronę domu swej narzeczonej. Przybywszy na progi jej domu winien wypić czarkę ryżowego alkoholu.

Wieczorem, zapala się światła przed wszystkimi domami, wkrótce dźwięk gongów i blask fajerwerków roznosi się po całej wsi. Pod kierunkiem brata matki panny młodej, nowożeńcy klękają kolejno przed dziadkami, rodzicami panny, wujostwem, braćmi i siostrami. Za każdym z dwunastu pokłonów są pite dwie czarki ryżowego wina. Następnie goście ucztują aż do białego rana, tańcząc, śpiewając i bawiąc się w zgadywanki. Goście ofiarowują prezenty młodej parze.

W domach i na zewnątrz młodzież wiejska śpiewa przez 3 dni.

Po ślubie mąż zamieszkuje w domu rodziców swej żony lub w jego pobliżu. Dzieci po urodzeniu noszą nazwisko matki.

   Żywot tego narodu skupia się głównie w prowincjach południowo-wschodnich Chin, a mianowicie w Guizhou, Guangxi i Hunnan. Język, którym ci mili ludzie się posługują to język mówiony pozbawiony własnej  pisowni. Tylko 2/3 Yao włada własnym odrębnym językiem. Istnieje wiele gałęzi językowych tej grupy etnicznej, każda z nich ma swój dialekt. Więc nie tylko mowa jest zróżnicowana, rozmaite są również tradycje i zwyczaje.

         Legenda mówi, że przodkiem YAO był pies Panhu o sierści wielobarwnej, któremu mityczny cesarz Gaoxiu ofiarował swoją córę. Ich potomstwu: sześciu synom  i sześciu córkom po zaślubinach narodziły się dzieci Yao.

   YAO wyznają chiński system filozoficzny i religijny zwany taoizmem, lecz ich prawdziwa religia to własne tradycyjne wierzenia połączone z taoizmem. Ich "psi przodek" jest szczególnie honorowany, m.in. zabronione jest spożywanie jego mięsa. Yao czczą wiele bóstw.

   Ich wiara w psa Panhu jest pozostałością totemizmu. Społeczności Yao odprawia rytuały, modlitwy i składa ofiary przodkom i bogom. W niektórych społecznościach organizowana jest uroczysta ceremonia, kiedy chłopiec osiąga dojrzałość. Według legendy, w trakcie tej ceremonii, chłopiec ma skakać z trzymetrowej wysokości na ziemię. Musi wspiąć się na słup, do którego zostały przywiązane ostre noże, chodzić po rozżarzonych cegłach i maczać rękę we wrzącym oleju. Dopiero po przejściu tych testów może się ożenić i uczestniczyć w działalności swej wioski.

    Obecnie wraz z rozwojem wiedzy i dostępem do środków masowego przekazu, Yao pozbyli się irracjonalnych zwyczajów zachowując bardziej realne tradycje.

Yao są zagrożonym narodem. Coraz więcej młodych jego przedstawicieli opuszcza wsie, szukając łatwiejszej egzystencji w miastach.

                image

                          

   Stopniowo wraz z rozwojem społecznym i zmianami egzystencji, niektóre dawne zwyczaje znane od kilku stuleci zanikają. Inne są nadal praktykowane. Dla przykładu: zawieszenie słomy na drzwiach domu oznacza, że cktoś z rodziny nie żyje lub stało się coś wyjątkowego i rodzina nie życzy sobie  jakiejkolwiek wizyty.

 

  Dla narodu Yao, który nie ma własnego pisma, wszystkie czynności życia codziennego, tradycja i kultura są formą języka. Są sposobem  porozumiewania się i okazywania uczuć. Jeśli zrozumiemy ich obyczaje z należytym szacunkiem to zajmiemy w ich sercach godne miejsce na całe życie.

 

 

 

 

zhongguo
O mnie zhongguo

CHINY - to moja pasja i powołanie. KRAJ, w którym jest najwięcej ludzi do polubienia. JĘZYK, HISTORIA, KULTURA, TRADYCJA ... wszystko mnie interesuje. Wśród moich podróży po Chinach losy wiodą mnie tam gdzie jest zawsze coś do odkrycia </&lt NAGRODA ''za systematyczną prezentację kultury chińskiej i budowanie mostów pomiędzy narodem chińskim i polskim'' (2012 rok)"

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo