Muwang w ośmiokonnym rydwanie powożonym przez nieustraszonego Zaofu
Muwang w ośmiokonnym rydwanie powożonym przez nieustraszonego Zaofu
wen fang si bao wen fang si bao
1051
BLOG

Marzenie o nieśmiertelności

wen fang si bao wen fang si bao Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

Fazę środkową (956 – 866 r. p.n.e.) Zachodniej Dynastii Zhou (Xizhou 西周) rozpoczął następca króla Zhaowang, jego syn Muwang (周穆王, Zhou Mu Wang), imię osobiste Ji Man (姬滿). Był piątym królem dynastii Zhou, lata panowania 976 – 922 r. p.n.e. lub 956 – 918 r. p.n.e.

Należał do grona najważniejszych królów dynastii Zhou. Panował prawie 55 lat, choć prawdopodobnie żył 105 lat. Lubił podróżować, z upodobaniem kilkakrotnie odwiedził Góry Kunlun, a zgodnie z przekazami historycznymi w sumie przebył 90 tysięcy kilometrów w kierunku zachodnim.

Mu był bardzo ambitnym i mądrym władcą, dzięki szacunkowi poddanych i docenieniu jego cech był w stanie wprowadzić reformy, które zmieniły charakter rządów dynastii Zhou, przekształcając system zarządzania z dziedzicznego na zatrudniający osoby według kompetencji, wiedzy i umiejętności.

W okresie panowania króla Mu dynastia Zhou znalazła się ponownie na szczycie swojego ogólnego rozkwitu. Mu próbował przyhamować zapędy najeźdźców z zachodniej części terytoriów prowadząc ogromną armię przeciwko Quanrong (犬 戎), internując pięciu wodzów i przesiedlając ich wraz z plemionami w region Taiyuan (太原), na tereny obecnej prowincji Gansu. Dzięki swoim licznym podróżom i kontaktom z wieloma ludami rozszerzył wpływy na wschód. On również przeprowadził kampanię przeciwko plemionom Yue (越), wypierając je na południe.

We wczesnym okresie Zachodniej Dynastii Zhou wschodnie plemiona Yi stanowiły duże zagrożenie młodej dynastii, nawet władca Yi, Yan, sprzymierzył się ze zbuntowanym synem ostatniego króla dynastii Shang. Jednak księciu Zhou, podczas wschodniej kampanii, udało ich pokonać i zmusić do uległości. Ziemie Pugu zostały oddane panu Qi (齊), Yan księciu Lu (魯). Natomiast Xu Guo ( 徐 国) lub Xu Yi (徐夷) lub Xu Rong (徐戎) jedna z największych i najpotężniejszych nacji niepochodzących od Han, rozproszona po całym środkowym i dolnym biegu rzeki Huai, pozostawała niezależna. W trakcie rządów króla Mu wódz Yi z Xu przyjął tytuł króla, tworząc z jednolite państewko składające się z dziewięciu plemion Yi i najechał terytorium Zhou, w okolicach Heshang (河上) nad Huang He.

Król Mu wprowadził Karny Kodeks Prawny – Kary Fu/Lu (Fuxing 甫刑 lub Luxing呂刑).

Ciekawostką związaną z królem Mu jest tekst z III w. p.n.e. umieszczony w taoistycznym traktacie Liezi (列子Mistrz Lie), choć spisanym na przełomie III i IV w. n.e., jednakże przypowiastki pochodzą z Okresu Walczących Królestw oraz Okresu Wiosen i Jesieni (771 – 221 r. p.n.e.). Opowiada o spotkaniu króla z rzemieślnikiem Yan Shi, który z dumą przedstawił swojego wykonawstwa robota w kształcie ludzkiej postaci. Król był zszokowany szybkimi krokami, ruchami głowy, tak że nawet zwątpił czy to faktycznie nie jest człowiek, bo jednak składał się z części ciała ludzkiego.

 

Popularna opowieść Mu Tianzi Zhuan (穆天子傳), Opowieść o królu Mu, Synu Nieba, jest to fantastyczna wersja podróży Mu, spisana w Bambusowej Kronice (Zhushu Jinian,竹書紀年), której oryginały znaleziono w grobie króla Wei Xiangzi (zmarłego 296 r. p.n.e.), wasala państewka Jin w Okresie Walczących Królestw. Późniejsza wersja była nazywana Zhou Wang Youxing (Podróże króla z Zhou).

Mu zapisał się w mitologii chińskiej, jako monarcha marzący o nieśmiertelności. Król chcąc zdobyć brzoskwinię nieśmiertelności ze słynnego ogrodu Królowej Matki Zachodu wybrał się w podróż poza wymiar ziemski. Ośmiokonny rydwan powożony przez nieustraszonego Zaofu (造父) uniósł króla z powierzchni Ziemi i poszybował do Nieba. W końcu udało im się dotrzeć do Królowej Matki Zachodu (Xiwangmu), do jej siedziby na szczyt gór Kunlun.

W rozdziale trzecim król uczestniczy we wspaniałym bankiecie, aby móc spróbować cudownych owoców. Natomiast rozdział szósty opowiada o śmierci ulubionej małżonki królewskiej, Cheng Li, opisując ze szczegółami ceremonię pogrzebową i jej świetności.

Mu Tianzi Zhuanto to wczesne teksty narracyjnej literatury chińskiej, podkreślające heroizm człowieka i jego biografię, wplecione w fantastyczny format literatury chińskiej, ukazujący władców, ich wyczyny, troskę o państwo i walkę z peryferyjnymi plemionami.

Według innej opowieści woźnica Zaofu po powrocie od Królowej Matki Zachodu, broniąc przed inwazją barbarzyńców domenę chińską, tak bardzo się przysłużył sprawie, że po zwycięstwie król nadał mu miasto Zhao (趙), które stało się miejscem zamieszkania przodków ludzi o nazwisku Zhao. Odważnego woźnicę wraz z ośmiokonnym rydwanem można zobaczyć wśród gwiazd konstelacji Cefeusza, zaś Gwiazda Zeta Cephei jest nazywana jego imieniem.

Zobacz galerię zdjęć:

Król Mu u Królowej Matki Zachodu
Król Mu u Królowej Matki Zachodu

Chiny u Europejczyka, który stara się poznać odrębność obyczajowości, bogactwo kultury i historii wywołują całkowity zawrót głowy. POLECAM aplikację na Android "Odkryj Chiny" – poza Polską "Ancient China". Oprócz możliwości poznania pięknych okolic w Chinach, ściągnięcia na pulpit zdjęć w rozdzielczości HD, w formie gry sprawdzimy naszą wiedzę o tych miejscach. Nagroda za rok 2014 „Poetry&Paratheatre” w kategorii: Popularyzacja Sztuki - Motywy przyrodnicze w poezji chińskiej

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura