zhongguo zhongguo
528
BLOG

Mało powszechna religia (Dziennik z Chin)

zhongguo zhongguo Rozmaitości Obserwuj notkę 10

  Rankiem po śniadaniu czeka nas ostatnia wyprawa w okolice gościnnego Quanzhou. Jedziemy zobaczyć manichejskie sanktuarium oddalone około 20 km od centrum miasta.

                                             image

   Pani w recepcji poinformowała nas, że na dworcu koło naszego przytulnego hoteliku mamy wsiąść w autobus, którego trasa wiedzie do Ānhǎi (安海). Kierowcę trzeba będzie poprosić, aby się zatrzymał na skrzyżowaniu przy Caoan. Potem iść jeszcze jakieś 2 km i dociera się do miejsca sanktuarium położongo na wzgórzu Huabiao.

     Pierwotnie świątynia była skromną słomianą chatą wybudowaną za panowania pierwszego cesarza dynastii południowych Song - Gaozong. W XIV wieku za rządów dynastii Yuan, została zastąpiona kamiennym budynkiem bogato udekorowanym.

   Sanktuarium na wzgórzu Huabiao zostało odnowione w 1922 roku, stając się aneksem buddyjskiej świątyni, w której "nauczyciele z dawnych Indii i Chin" byli  czczeni. Później  ten kompleks popadł w ruinę. Od 1923 roku chiński badacz  Chen Yuan oraz francuski podróżnik, sinolog i orientalista Paul Pelliot zaczęli interesować się świątynią prowadząc w niej poszukiwania...
W 1961 roku świątynia została wpisana na listę ochrony zabytków kultury prowincji Fujian, a w 1996 roku została dodana do krajowego wykazu zabytków historycznych i kulturowych Chin

   Manicheizm przybył do Chin podczas dynastii Tang. Od początku religia ta  była ściśle związana z sogdiańskimi kupcami,  a później z Ujgurami żyjącymi w państwie Tang. Religia zadomowiła się przeważnie w północnej i środkowej części Chin, ulegając w IX wieku schyłkowi podczas silnej kampanii skierowanej przeciwko  jej reprezentantom. Doprowadziło to do preludium wielkich prześladowań i w końcu do wygnania  księży manichejskich.

   Po upadku dynastii Tang w X wieku manicheizm, obecnie praktykowany głównie przez Chińczyków, dotarł do prowincji  Fujian. Jego przybycie tutaj  jest związane z kaznodziejem manichejańskim, który schronił się  w Fujian uciekając przed prześladowaniami w północnych Chinach. Podróżował on po prowincji gdzie ostatecznie zmarł i został pochowany w Quanzhou. Miasto to stało się jednym z chińskich ośrodków manicheizmu podczas dynastii Song.

   Manicheizm w Chinach zakłada pewne chińskie cechy, przyswaja zarówno buddyzm jak i taoizm. Nic więc dziwnego, że ta wzniesiona świątynia manichejska przypomina buddyjską i taoistyczną przynależność.

Manicheizm w Chinach stopniowo zamarł podczas panowania dynastii Ming i praktycznie został zapomniany przez końcem jej panowania.

Obecnie manicheizm jest bardzo rzadko występującą religią, która się narodziła w Persji w III wieku i przywędrowała do Chin w VII wieku. Manicheizm jest synkretyzmem takich elementów jak buddyzm,  chrześcijaństwozaratusztrianizm.
 

   Najbardziej niezwykłą relikwią w tej stojącej samotnie wśród zieleni świątyni jest posąg założyciela manicheizmu Mani, powszechnie znanego w tradycji chińskiej jako "Buddy Światła." Posąg został przekazany do świątyni w 1339 roku przez lokalnego wyznawcę. Pochodzi on  z dawnej świątyni manichejskiej w północnych Chinach.

  W środku świątyni nie wolno robić zdjęć... Zdjęcie, które przedstawiam zostało zrobione z zewnątrz. Widoczny jest główny ołtarz z posągiem „Buddy Światła” ukrytego za szklaną ochroną płytą. Jego wzrok skierowany jest na wiernych. Złożone ofiary przypominają niezmiennie wszystkie inne typowe miejsca kultu Buddy w Chinach. Na ołtarzu znajdują się owoce, kwiaty, zapalone lampki oliwne i kadziedełka. Przed ołtarzem ustawiono również drewnianą skrzynię na ofiary pieniężne:

 

                                                   image

 

     Na  poniższym  zdjęciu z bliska widać wspaniały posąg „Buddy Światła”:

                                               image

    Chociaż może wyglądać jako statua jakiegokolwiek innego Buddy to dla  przypadkowego obserwatora, którym jestem, zauważam szereg cech odróżniających  go od typowego wcielenia  Buddy.

  Zamiast być ogolonym z kręconymi włosami lub z wypukłym kokiem na głowie,  podobnie jak większość innych posągów Buddy, „Budda Światła” ma proste włosy sięgające do ramion  i małą bródkę. Rysy twarzy proroka nieco różnią się od tradycyjnego chińskiego posągu Buddy. Jego obydwie ręce spoczywają na brzuchy. Rzeźbiarz wykonał płaskorzeźbę w kamieniu o różnych kolorach, co nadaje całości lekkość.

Napis pod płaskorzeźbą zachęca wiernych do "czystości, światła, mocy i mądrości” – są to  cztery atrybuty „Buddy Światła” – głównej postaci w panteonie manicheizmu.

Napis ten został zniszczony podczas Rewolucji Kulturalnej, kilka lat temu powrócił ponownie na piedestał.

Tutejsze okolice są malownicze. Obok świątyni wyryty w granicie hieroglif 心,xīn  - serce - przemawia głęboko do przybyszów i zaprasza nas  w dalszą mistyczna drogę:

                                         image

  Wieczorem po powrocie do Quanzhou nasi przyjaciele zabierają nas do Xiamen na kilka dni do ich nowego mieszkania. Trzeba się spieszyć ... przed zachodem słońca i udać się w drogę powrotną.

zhongguo
O mnie zhongguo

CHINY - to moja pasja i powołanie. KRAJ, w którym jest najwięcej ludzi do polubienia. JĘZYK, HISTORIA, KULTURA, TRADYCJA ... wszystko mnie interesuje. Wśród moich podróży po Chinach losy wiodą mnie tam gdzie jest zawsze coś do odkrycia </&lt NAGRODA ''za systematyczną prezentację kultury chińskiej i budowanie mostów pomiędzy narodem chińskim i polskim'' (2012 rok)"

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości