Haftowany obraz ze słynnym Świętem Qingming
Haftowany obraz ze słynnym Świętem Qingming
wen fang si bao wen fang si bao
1586
BLOG

Czar jedwabiu

wen fang si bao wen fang si bao Kultura Obserwuj notkę 0

Dzięki bardzo wczesnemu odkryciu jedwabnictwa, chiński haft należy do jednej z najstarszych czynności artystyczno-rzemieślniczych, znanych już 4 do 5 tys. lat temu. Badania archeologiczne przeprowadzone w grobie z Okresu Walczących Królestw (475 – 221 r. p.n.e.) królestwa Chu w Changsha, dostarczyły kawałki haftowanej materii.  W czasach dynastii Qin i Han hafty i jedwab były głównym towarem transportowanym wzdłuż Jedwabnego Szlaku.

Od początku istnienia cesarstwa chińskiego haftowane herby, emblematy noszone przez cesarza, cesarzową i urzędników wszystkich rang, nie tylko służyły, jako ozdoby lecz symbolizowały status i rangę użytkownika.

Wiele haftów z dynastii Tang zachowało się zarówno w Chinach, jak i Japonii. Za okresu cesarza Huizong dynastii Song zostało utworzone Biuro Haftowania, Wen Xiu Yuan. Wtedy już haft tworzył specyficzną forme malarstwa. Jednak najwięcej zachowanych tych wspaniałych prac pochodzi z czasów dynastii Ming i Qing.

Głównymi regionami hafciarstwa są: Su Xiu (苏绣) obszar miasta Suzhou prowincji Jiangsu, Xiang Xiu () okolice Changsha prowincji Hunan, Yue Xiu/Guang Xiu (/广秀) miasto Chaozhou prowincji Guangdong, Shu Xiu () okolice Chengdu prowincji Sichuan oraz Gu Xiu (顾绣) lokalny styl rodziny Gu z Shanghai. Istnieją również tradycje grup etnicznych, z których najbardziej znane pochodzą od mniejszości Bai, Miao, Zhuang i Tybetańczyków.

Zawód hafciarza nigdy nie został w China zakwalifikowany do działalności typowo kobiecej, obie płcie miały w tym swój udział. Niektóre elementy były haftowane przez zespoły składające się z kilku osób, ze względu na wielkość oraz szczegółowość elementów. Haftem ozdabiano odzież, meble oraz flagi, które oznaczały rangę urzędnika.

Chińska dziewczyna zanim w wieku szesnastu lat została wydana za mąż musiała między innymi nauczyć się haftować, a swojej teściowej i przyszłej rodzinie w prezencie ślubnym winna podarować wyhaftowane przez siebie obuwie. Teściowa między innymi po wielkości liliowych stópek i wyhaftowanych bucikach dokonywała pierwszej oceny synowej, i właśnie to przeważnie zaważało na lepszym lub gorszym traktowaniu nowej siły roboczej i przyszłej matki wnuków. Oczywiście urodzenia syna tę pozycję gruntowało.

Najbardziej znany i ceniony jest Su Xiu, haft wywodzący się z okolic Suzhou - słynie z pięknych wzorów, eleganckich kolorów, różnorodności ściegów, gęstości szwu i wyrafinowanej ręki przy gładkim wykończeniu. Wykorzystuje do 40 ściegów (w tym 10 podstawowych) i 1000 różnych rodzajów nici. Najczęściej przedstawia przyrodę z kwiatami, ptakami i zwierzętami, a nawet ogrodami oraz sceny ze starożytnych obrazów. Szkoła ta również oferuje bardzo złożony haft dwustronny lub inaczej nazywany dwulicowy (shuang mian xiu,双面), który wymaga mistrzowskich umiejętności, gdyż przód i tył elementu mogą mieć różne kolory, a nawet wzory, ale końce nici są tak powiązane, że nie można tego w ogóle zauważyć. Materia wyhaftowana w ten sposób jest wykorzystywana w parawanach, ramach, jako ekran lub dekoracje na biurko; bywają w kształcie prostokątnym, okrągłym i tradycyjnego wachlarza.

Pierwsze wzmianki o hafcie z Suzhou pochodzą z Okresu Wiosen i Jesieni (770 – 476 r. p.n.e.), a miał zastosowanie do dekoracji odzieży i przedmiotów domowych. Jako rzemiosło już był traktowany w okresie dynastii Han (206 r. p.n.e. – 220 r. n.e.). W okresie dynastii Song (960 – 1279) tworzono wyrafinowane dzieła, nazywane malarstwem igły, które rywalizowały z obrazami. Za kolejnych dynastii właśnie z okolic Suzhou dostarczano materię haftowaną na dwór cesarski oraz dla możnowładztwa.

Haft Yue pochodzi z terenów delty rzeki Zhu Jiang (Perłowej) i znany już był na początku IX wieku. Uważa się, że został stworzony przez grupę mniejszości etnicznej Li około 2000 lat temu. Charakteryzuje się drobiazgowością, atrakcyjnością, bogactwem kolorów, gładkością i równością. Korzysta ze złotych i srebrnych nici, a użytkuje ponad 30 szwów w siedmiu kategoriach. Zakres tematyczny jest bardzo szeroki, od tradycyjnych starożytnych obiektów jak słońce, smoki i feniksy, naśladujących starożytne malowidła; poprzez elementy przyrody: drzewa, kwiaty i zwierzęta. Zastosowanie: ubrania, wystrój sypialni, ozdoby i meble.

Kolejnym jest Xiang, który powstał w prowincji Hunan, gdzie 40 haftowanych sukni wydobyto z grobowców z czasów państewka Chu III w. p.n.e. w Mawangdui Changsha. Obecnie motywy czerpią inspiracje ze stylów hafciarskich Yue i Su, jednak tematycznie zbliżonych do sztuki ludowej o bogatej kolorystyce. Mimo to ma unikalne cechy wynikające z barwienia w orzechach. Najczęściej we wzorach występuje tygrys, ptaki, ludzie, sceny rodzajowe.

Shu Xiu () to ogólna nazwa dla prac hafciarskich produkowanych głównie w Chengdu w prowincji Sichuan. Jest to jeden z najstarszych, czterech znanych chińskich stylów haftu. Shu haft cieszył się dobrą sławę pod koniec dynastii Han i osiągnął swój rozkwit w czasach dynastii Song. Ponownie zaczął być modny w połowie dynastii Qing dzięki stylowi haftu, splotowi satynowemu charmeuse i kolorze jedwabiu naturalnego. Unikalne metody techniki szycia i haftu przyczynić się do dużej siły wyrazu i efektu artystycznego. Stosowany był do ozdabiania kołder, poszewek, odzieży, butów i malowanych parawanów.

Gu Xiu (顾绣) to słynny styl haftu z miasta Shanghai, który jest nazywany od jego inicjatorów – Gu (Mingshi) rodzin Songjiang dynastii Ming. Styl jest również nazywany Lu Yuan Xiang od miejsca zamieszkania rodziny Gu. Styl Gu specjalizował się w odwzorowywaniu malarstwa i kaligrafii pochodzących z czasów różnych dynastii za pomocą haftu – dlatego jest również znany jako haft malarstwa. Jego wynalazcą była konkubina pierwszego syna Gu Mingshi, Gu Huihai, która wynalazła wiele nowatorskich technik, zgodnie z sugestią Gu Mingshi, wielkiego miłośnika sztuki. Kontynuowała dzieło Han Ximeng, żona drugiego wnuka Gu Mingshi, która została nazwana Świętą Igłą (). Niektóre z jej dzieł do dziś są przechowywane w Muzeum Pałacowym w Beijing. Dzieła zdolnej rodziny, gdy nie przyjrzy im się z bliska, sprawiają wrażenie wspaniałych obrazów dawnych mistrzów.

Warto wspomnieć o haftowaniu włosami, ktore jest tradycyjną sztuka chińską. Choć większość osób w Chinach ma czarne włosy, dlatego dawniej znano ten styl, jako moxiu (haft czarnego atramentu), jednak włosy zebrane od mniejszości narodowych oraz osób siwych umożliwiały urozmaicenie barw.

Zobacz galerię zdjęć:

Sklep
Sklep Szkatułka z haftowaną dekoracją Haft dwustronny Haftowane buciki na tradycyjne stópki lotosowe Dekoracja w kształcie dawnego wachlarza Hafciarka Warsztat hafciarski Hafciarka mniejszości narodowej Tworzenie pejzażowego haftu Gu Haft Xiang Haft Yue Haftowanie włosami Haftowanie włosami 02

Chiny u Europejczyka, który stara się poznać odrębność obyczajowości, bogactwo kultury i historii wywołują całkowity zawrót głowy. POLECAM aplikację na Android "Odkryj Chiny" – poza Polską "Ancient China". Oprócz możliwości poznania pięknych okolic w Chinach, ściągnięcia na pulpit zdjęć w rozdzielczości HD, w formie gry sprawdzimy naszą wiedzę o tych miejscach. Nagroda za rok 2014 „Poetry&Paratheatre” w kategorii: Popularyzacja Sztuki - Motywy przyrodnicze w poezji chińskiej

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura