Robert Konieczny Robert Konieczny
5773
BLOG

Byłem wolontariuszem Ruchu Kontroli Wyborów

Robert Konieczny Robert Konieczny Polityka Obserwuj notkę 133

Byłem szeregowym wolontariuszem RKW i robiłem zdjęcia protokołów obwodowych komisji wyborczych.

Listę moich komisji uzgodniłem z moją panią koordynator. Parę maili i telefonów. Miło, kulturalnie, rzeczowo. Wszystkie komisje znajdowały się w okolicy, gdzie mieszkam. 15 komisji w 8 lokalizacjach – w dwóch szkołach mieściły się po trzy komisje, a w trzech innych po dwie (mieszkam w dużym mieście).

Przygotowałem kartkę z adresami moich komisji i w ciągu dnia zrobiłem spacer, by je sprawdzić, by uniknąć potem niespodzianek (co nie do końca się udało, ale o tym potem). Ruch w okolicach lokali wyborczych był dość duży. Cała Polska ruszyła do urn.

Cisza wyborcza została przedłużona do godziny 22:30. Z domu wyszedłem wcześniej i nie widziałem w telewizji ogłoszenia wyników exit poll.

Komisje nie mogły wywieszać protokołów przed zakończeniem ciszy. Wiele z nich miało gotowe protokoły i czekało do 22:30.

Wiedziałem, że jedna z moich komisji jest otoczona wysokim ogrodzeniem, a brama jest zamykana i dlatego chciałem być tam na początku, by bez problemów zrobić zdjęcia. Akurat ktoś z komisji pojawił się na zewnątrz i dowiedziałem się, że protokoły będą gotowe za kilkadziesiąt minut. Poszedłem do znajdującej się w pobliżu szkoły, gdzie mieściły się dwie komisje. Jeden protokół już wisiał, zrobiłem zdjęcia wszystkich trzech kartek - każdej osobno. Sprawdziłem, czy fotografie są czytelne. Były. Zadzwonił syn z informacją o wynikach exit poll. Za kilka minut pojawili się ludzie z kartkami kolejnego protokołu. Byliśmy oddzieleni szybą – oni taśmą przyklejali kartki i patrzyli zaciekawieni na mnie – człowieka z aparatem fotograficznym po drugiej stronie szyby, a ja patrzyłem na nich. Zrobiłem zdjęcia kartek, sprawdziłem, wróciłem do komisji z bramą. Odczekałem tam jeszcze dwadzieścia-trzydzieści minut. Na następne protokoły nie musiałem już czekać.

Była ciepła noc, ja spacerowałem po mieście, odwiedzając kolejne szkoły. Do dwóch ostatnich, bardziej oddalonych, pojechałem samochodem. Kłopot miałem z ostatnią szkołą. Okazało się, że jest otoczona wysokim płotem, a brama była zamknięta. Płot trudny do sforsowania - wysoki, pionowe, ostre na końcach pręty. Miałem dylemat – przechodzić? wrócić rano?

W domu byłem około 1:30. Jeszcze ponad godzina na zgranie plików, sprawdzenie. Wysyłam maile do pani koordynator – po jednym mailu na zdjęcia z jednej komisji. Gotowe.

Tej nocy nie pospałem, ale uważam, że miało to sens.

Interesuje mnie, jak działają w praktyce ordynacje wyborcze. Wybory są ważne i nie jest to tylko kwestia matematyczna, polityczna, czy prawnicza. Chodzi o znacznie więcej. Wybory to jeden z mechanizmów pozwalających na realizację naszej wolności oraz na bycie wspólnotą.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka