Tornado Tornado
2301
BLOG

Ostatnie sekundy lotu TU-154M według MAK i KBWL LP

Tornado Tornado Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 135
W poprzedniej notce (Ostatnie sekundy lotu TU-154M według MAK) opisałem heroiczną walkę pilotów z niesprawną maszyną, która zakończyła się ich sukcesem. Rządowa maszyna od bliższej naprowadzającej (1060 m od progu pasa lotniska Sieviernyj w Smoleńsku) odchodziła na drugi krąg. Niestety piloci nie wiedzieli, że zamachowcy mieli w odwodzie plan B mający na celu doprowadzenia do katastrofy polskiego Air Force One z prezydentem Rzeczpospolitej śp. prof. Lechem Kaczyńskim, naczelnym dowództwem armii polskiej, posłami, senatorami oraz wysokiej rangą urzędnikami na pokładzie rządowej maszyny.
 
Co wydarzyło się niespełna dwie sekundy po tym, jak pilotom wydawało się, że najgorsze mają już za sobą?
 
Na wschodnim skraju działki dr N. Bodina (lub kilkanaście metrów przed nią) drogą radiową zdetonowano ładunki w środkowej części lewego skrzydła tupolewa. Celem tej operacji było unieruchomienie napędu klap na tym skrzydle, tak żeby odchodzący na drugi krąg samolot runął na ziemię w momencie chowania klap i podwozia głównego maszyny. Inspiracją zamachowców była katastrofa izraelskiego Boeinga 747 cargo El Al 1862  w Amsterdamie w dniu 4 października 1992 roku. Całość tej tragedii można obejrzeć na YT: https://youtu.be/YYe1tXW16vw
 
Dodatkowo, żeby uwiarygodnić plane crash, jak katastrofę bez udziału osób trzecich, rządowy samolot skierowano na grupę masywnych drzew rosnących na działce dr N. Bodina i poza nią w kierunku zachodnim poprzez naprowadzenie jego przez mobilną radiolatarnie bezkierunkową.
 
Największą trudność sprawiła mi dokładne zlokalizowanie miejsca pierwszego wybuchu na lewym skrzydle rządowej maszyny, gdyż nie znałem prędkości początkowych skatalogowanych przez MAK części lewego skrzydła. Części te (9__ 9.1__ 9.2__ 9.3__10) znaleziono w odległości od 20 do 50 metrów w kierunku północno-zachodnim od „pancernej brzozy” (raport MAK page: 83 i 87).
 
Ostatnie sekundy lotu TU-154M według KBWL LP
 
9) Fragment of the left aileron, left flap fairing. Fragment of left slat.
9.1) Left outer flap tip.
9.2) Left outer flap tip fairing, TM-4, D-10ARU №00900002
9,3) Left flap track, slat fragment, flap housing.
10) Fragment of left wing skin panel.
 
Do drugiego wybuchu, który odciął 6-metrową końcówkę lewego skrzydła doszło niespełna sekundę po pierwszym - na wschodnim skraju ul. Gubieńki. Maszyna była na wysokości 25...30 metrów na gruntem, a do trzeciego - ok. 140 metrów od „pancernej brzozy”. Wybuch ten spowodował oderwanie około 20 m2 poszycia środkowej części skrzydła. 

Ostatnie sekundy lotu TU-154M według KBWL LP

Wybuchy drugi i trzeci skutkował gwałtownymi zmianami kąta przechylenia tupolewa (Rys. 23 - "Przebieg wybranych parametrów na ścieżce podejścia do lądowania – kanał poprzeczny – sterowanie lotkami." str. 588/695 zał. IV do raportu KBWL LP).
I tak przy drugim wybuchu (wschodni skraj ul. Gubieńki – około 50 m od „pancernej brzozy”) przechylenie samolotu gwałtownie wzrosło z 2,5 do 22, a następnie 33 stopni.

Ostatnie sekundy lotu TU-154M według KBWL LP

W chwilę potem przechył się zmniejszył do 17 stopni (reakcja pilotów), a ok. pół sekundy później doszło do trzeciego wybuchu na lewym skrzydle. Przechylenie tupolewa gwałtownie wzrosło do 65 stopni. Wychylenie interceptorów na prawym nieuszkodzonym skrzydle spowodowało, że przechylenie tupolewa na lewe skrzydło się nie powiększyło.
 
W tym momencie samolot był stracony. Piloci nie byli w stanie opanować tak bardzo uszkodzonej maszyny, która przyziemiła około 200 metrów dalej - 500 metrów od progu pasa lotniska Sieviernyj w Smoleńsku.
Tornado
O mnie Tornado

Inżynier, żeglarz, pasjonat fotografii, sprzętu Hi-End, muzyki rockowej i... Szopena, nowych technologii pozyskiwania energii i racjonalizacji jej zużycia

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka