Jeremiasz Paliwoda Jeremiasz Paliwoda
1581
BLOG

Smoleńsk 2010 - Błąd busoli w okolicy TAWS#38

Jeremiasz Paliwoda Jeremiasz Paliwoda Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 32

Alertowi TAWS#38 wielu niezależnych badaczy poświęciło setki opracowań. Zajmowano się przyczyną ukrycia tego alertu w raporcie Millera, przyczyną wystąpienia zdarzenia "landing" w powietrzu (???), zagadką bliskości punktu TAWS#38 i miejsca upadku końcówki lewego skrzydła oraz dwoma wyraźnymi pikami w dół na wykresie przeciążenia pionowego, które poprzedziły alert:

Wielu blogerów zwróciło również uwagę na występowanie tajemniczej "szarej strefy", która rozpoczyna się również w bezpośredniej bliskości alertu TAWS#38.

Okazuje się również, że w miejscu wystąpienia alertu TAWS#38, które bywa określanemianem "krzaki za autokomisem" wystąpiło szereg awarii urządzeń Tupolewa (były to pierwsze zarejestrowane podczas tego lotu awarie)...

 

Zwróćmy uwagę na czas wygenerowania logu z awariami - 06:41:02...

Więc do tej pory wymieniłem poszczególne aspekty związane z okolicami miejsca wystąpienia alertu TAWS#38, które są już znane, ale problem zasygnalizowany w tytule, co prawda zgłaszany przez niektórych blogerów, jak do tej pory nie został powiązany ze zdarzeniami dotyczącymi TAWS#38...

Chodzi o logi zawarte w rejestratorze ATM QAR związane z kursem magnetycznym tupolewa w ostatnich sekundach lotu. Zwróćmy ponadto uwagę, że "szara strefa" dotyczy również kursu magnetycznego:

Wróćmy jednak do rejestatora ATM i jego wskazań związanych ze zmianami kursu magnretycznego (tu czas warszawski):

08:41:00.5 – KURSMAGN=254[deg],
08:41:01.5 – KURSMAGN=251[deg],
08:41:02.5 – KURSMAGN=246[deg],
08:41:02.5 – KURSMAGN=239[deg].

Analizując zapisy wartości KM dochodzimy do wniosku, że zmiana kursu samolotu nastapiła dopiero w momencie wygenerowania alertu TAWS#38, a chwilę później wystąpił bezwładnościowy błąd busoli, który wygenerował podwójny zapis w tym samym czasie:

08:41:02.5 – KURSMAGN=246[deg],
08:41:02.5 – KURSMAGN=239[deg].

Najczęstszym powodem występowania bezwładnościowych błędów busoli może być (posłużmy się cytatem):

"Działanie okresowych zakłóceń, na przykład podczas lotu w burzliwej atmosferze, wywołuje siły bezwładności wymuszające ruch drgający igły magnetycznej około położenia równowagi"

Mamy tu do czynienia z jednym gwałtownym pikiem w busoli stabilizowanej żyroskopowo, który zbiega się w czasie z innymi wymienionymi wcześniej zdarzeniami. Charakter tych zdarzeń oraz ich kompleksowa analiza prowadzi do konkluzji, iż w czasie 8:41:02 (czasu warszawskiego) nastapiło gwałtowne zakłócenie lotu samolotu, które przypieczętowało jego los.

 

 

Стукачам, чекистам и членам российской агентуры вход воспрещен. Szacun za postawę Znalezione w sieci Lista Wildsteina Pan polecił Jeremiaszowi, by udał się do Rekabitów i dał im pić wino, lecz oni nie pili wina i mieszkali w namiotach, będąc wiernymi nakazom ich praojca Jonadaba syna Rekaba. Wówczas Pan powiedział, że nie zabraknie im potomka, który by stał zawsze przed Panem. Niewierną zaś Judę, która nie usłuchała nakazów swego Pana Boga, Pan ukarze...

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka