Wikipedia

Jako Azov

Jako Faberge Muzeum Houston

Imperial Eggs

 

Hen Egg
Third Imperial Easter Egg
1888egg
nesegg
1885
1886
1887
1888
1889
Danish Palaces Egg
Memory of Azov Egg
Diamond Trellis Egg
Caucasus Egg
Renaissance Egg
1890
1891
1892
1893
1894
         
Blue Serpent Clock Egg
Rosebud Egg
12 Monogram Egg
Egg with Revolving Miniatures
Miniatures Mauve Egg
1895
1895
1896
1896
1897 Surprise ?
Coronation Egg
Pelican Egg
Lilies of the Valley Egg
Pansy Egg
Madonna lily Clock Egg
1897
1898
1898
1899
1899
Cuckoo Clock Egg
Trans-siberian Railway Egg
Gatchina Palace Egg
Flower Basket Egg
Missing
Alex III
Med
. Egg
1900
1900
1901
1901
1902
Clover Leaf Egg
Royal Danish Egg
Peter the Great Egg
Moscow Kremlin Egg
Swan Egg
1902
1903 (Missing)
1903
1906
1906
Love Trophies Egg
Rose Trellis Egg
Peacock Egg
Alexander Palece Egg
Alexander III Commemorative Egg
1907
1907
1908
1908
1909 (Missing)
Standart Egg
Alexander III Equestrian Egg
Colonnade Egg
Bay Tree Egg
15th Anniversary Egg
1909
1910
1910
1911
1911
Napoleonic Egg
Tsarevich Egg
Winter Egg
Tercentenairy Egg
Catherine the Great Egg
1912
1912
1913
1913
1914
Mosaic Egg
Red Cross Portraits Egg
Red Cross Tryptich Egg
Order of St. George Egg
Steel Military Egg
1914
1915
1915
1916
1916


 


Kolekcja carskich jajek Faberge

http://www.mieks.com/faberge-en/eggspictures.htm

Historyczne uwarunkowanie prawosławia i katolicyzmu

Papież Benedykt XVI i Patriarcha Moskiewski i całej Rosji Cyryl błogosławili inicjatywę rosyjskiego funduszu kulturalno-historycznego „Powiązania czasów”. Dzięki niej w muzeach Stolicy Apostolskiej otwarto wystawę „Fabergè – obrazy świętych”.

    140 drogocennych wyrobów słynnej firmy rosyjskiej „Fabergè”, w tym także 9 jajek wielkanocnych, wykonanych na zamówienie rodziny cesarskiej, obszerna kolekcja rosyjskich ikon prawosławnych w drogocennych sukienkach – wszystko to jest do oglądania na jednej z najbardziej prestiżowych sal muzealnych Watykanu – na Sali Rafaela.   

    „ Ta wystawa jest pierwszą tego rodzaju imprezą w całej historii stosunków między Rosją i Stolicą Apostolską, – podkreśla szef zarządu funduszu „Powiązania czasów” Władimir Woronczenko. - Wobec tego jest ona bardzo znacząca nie tylko dla naszego funduszu, lecz również dla całej kultury rosyjskiej. Jest ona ważna, naszym zdaniem, także dla stosunków między dwoma kościołami chrześcijańskimi. Te stosunki zaczynają ulegać poprawie. Mamy więc nadzieję na to, że wystawa stanie się jedną z tych „cegiełek”, które przyczynią się do budowania przyjaznych stosunków między kościołami prawosławnym i katolickim. Pod względem jakości zaprezentowanych wyrobów Karola Faberże jest to jedna z najlepszych wystaw dorobku mistrza, jakie w ogóle kiedykolwiek były organizowywane na świecie.”

     Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż do Watykanu fundusz „Powiązania czasów” przywiózł największą kolekcję prywatną wyrobów Fabergè, jaką w 2004 roku nabył rosyjski biznesmen Wiktor Wekselberg za 90 milionów dolarów. Właściwie, fundusz został założony nie tylko dla zapewnienia egzystencji muzealnej rzadkich dzieł sztuki, lecz również dla prezentowania ich na całym świecie.

    Ekspert przypomina, że dziewięć z nich należą do kolekcji Wiktora Wekselberga. Cesarskie jajka Wielkanocne utrwaliły ważne etapy w życiu rodziny monarszej i całego cesarstwa rosyjskiego – koronacje, przyjście na świat następcy tronu, jubileusze panowania, wydarzenia pierwszej wojny światowej. Jednakże nie tylko członkowie rodziny cesarskiej obdarowywali się na święta Wielkanocne drogocennymi jajkami, - powiedziała następnie Tatiana Muntian.

    „ Firma Fabergè cieszyła się wielkim powodzeniem wśród jak najszerszych warstw ludności. Każdy klient, który przychodził do sklepów Fabergè, był przekonany, że niewielki breloczek w kształcie jajka wielkanocnego za kilka rubli jest wykonany nie mniej starannie, niż misternie robione carskie jajka „z sekretem”. W dyspozycji funduszu „Powiązania czasów” znajduje się unikalna kolekcja tych malutkich breloczków w kształcie jajek, mających znaczenie ogromnie ważne w rosyjskim życiu prawosławnym. Istniała piękna tradycja – dziewczynki od urodzenia dostawały w prezencie imieninowym malutkie drogocenne jajka, wykonywane ze złota, platyny, powleczone emalią, wyrzeźbione z drogocennych kamieni. Za jednym razem prezentowano jajko zielone, za drugim – błękitne, różowe. W ciągu życia kobieta mogła ułożyć sobie z tego cały naszyjnik. Na Wielkanoc panie wkładały je jako ozdoby. Te malutkie arcydzieła były nie tylko kosztownościami. Była to zmaterializowana pamięć rodzinna o świetlanym, lubianym święcie Wielkanocy. W emigracji, na wygnaniu, wierzący prawosławni przechowywali takie naszyjniki jako przypomnienie tradycji Rosji.”

    Przedstawiciele kościołów prawosławnego i  katolickiego uznają za symboliczny ten fakt, że wystawa „Fabergè – obrazy świętych” została otwarta w Watykanie u progu świąt Wielkanocnych, które w tym roku katolicy i prawosławni będą obchodzić w jednym dniu – 24 kwietnia.

Glos Rosji

Temat okolicznościowy Wielkanocny.

 

Kejow