Siukum Balala Siukum Balala
1930
BLOG

Blogi z drogi.Laboe,niemiecki U-boot /foto/

Siukum Balala Siukum Balala Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

Stojący na " wiecznych cumach " - naprzeciwko pomnika marynarzy w Laboe - U 995 to jeden z czterech zachowanych niemieckich U-bootów i jedyny U-boot typu VIIc/41. Z ogólnej liczby 1200 zamówionych przez Kriegsmarine okrętów podwodnych aż 700 to okręty typu VII z czego większość to właśnie typ VIIc/41, najdoskonalszy U-boot w swoim czasie, podstawowy okręt Kriegsmarine w bitwie o Atlantyk, polujący w "wilczych stadach" na alianckie konwoje. O technicznym zaawansowaniu  świadczy fakt, że U-995 służbę zakończył dopiero w 1962 roku.

U-995 został zbudowany w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu i przekazny Kriegsmarine 16 września 1943 roku. Do 31 maja 1944 roku wchodził w skład 5 Flotylli U-bootów stacjonującej w Kilonii. 1 lipca 1944 roku wszedł w skład 13 Flotylli U- bootów w Trondheim w Norwegii, operował na Morzu Norweskim i Morzu Barentsa zwalczajac aliancke konwoje z dostawami do Murmańska. 1 marca 1945 przetransferowany do Narviku gdzie dołącza do 14 Flotylli U-bootów, szczęśliwie podczas operacji "Regenbogen" przebywał w doku w oczekiwaniu na nowe "chrapy" więc nie został przez własna załogę zatopiony. Po kapitulacji przejęty przez Anglików, którzy z kolei przekazali go w październiku 1948 roku Norweskiej Marynarce Królewskiej, w której służył aż do 1962 roku pod nazwą "Kaura" jako okręt szkolny. W 1965 roku rząd norweski w ramach odbudowy poprawnych stosunków z dawnym okupantem odsprzedaje Niemcom U- 995 za bardzo przystępną cenę 1 DM, po odtworzeniu pierwotnego wyglądu i wyposażenia, w marcu 1972 roku, U-995 zostaje przekształcony w muzeum.

Jeżeli wojnę i służbę w okopach można nazwać piekłem to służba na U-bootach był kwintesencją piekła, była smażeniem się w kotle ze smołą.50 metrowa rura szeroka miejscami na 1 metr, do tego 2 toalety z których jedna stale służyła za spiżarnię a wiec wyłączona z użytku i 50 mlodych mężczyzn w rejsie trwającym np. 2 miesiące, w wiecznym stresie i gryzącym smrodzie kwasów z akumulatorów, ścigani, torpedowani, obrzucani bombami głębinowymi i ostrzeliwani z samolotów ale też sami polujący i zatapiajacy aliancke okręty, choć po przegraniu bitwy o Atlantyk, po " rozgryzieniu " Enigmy z łowców stali się zwierzyną łowną. Bilans zmagań U-bootów z marynarką aliancką okazał się tragiczny, 60 procent łodzi stracono w akcji , z 40 tysięcy marynarzy do domu powróciło niecałe 10 tysiecy, w akcji zginęli obaj synowie Dönitza, taryfy ulgowej nie było. A średnia wieku marynarzy na U-bootach to zaledwie 21 lat. Ostatni dowódca U-995, Oberleutnant Hans-Georg Hess miał 21 lat kiedy obejmował dowodzenie okrętem. Przeżył, zmarł 29 marca 2008 roku w Hanowerze w wieku 84 lat. Romantyzmu w tym nie było za grosz.

Zobacz galerię zdjęć:

Rufowy luk torpedowy Sterownia i przedział silników elektrycznych Silniki dieslowskie Dźwigienka i popychacz zaworka Kambuz wydawał 50 posiłków 3xdziennie.Kucharz-magik Koje marynarskie Na mostku kapitańskim Wskaźniki zanurzenia Pokój nasłuchu Pomieszczenie radiooperatora Koja kapitana,jedyne prywatne-choć przechodnie-miejsce na okręcie Koje oberfeldfebli Dziobowa wyrzutnia torped

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości