Andrzej Duda Andrzej Duda
696
BLOG

MÓJ PROGRAM: KRAKÓW PRZYSZŁOŚCI

Andrzej Duda Andrzej Duda Rozmaitości Obserwuj notkę 6

Program, który będę realizował, pokazuje, co trzeba zrobić w Krakowie by był on dynamicznym miastem na miarę nowoczesnej Europy. Serdecznie zapraszam do zapoznania się z nim np. na stronie internetowej www.andrzejduda.pl.

 

Pierwszą rzeczą, którą natychmiast należy się zająć to usprawnienie komunikacji, o czym za chwilę. Potrzebne są też nowe, służące ludziom inwestycje. Niezbędne – place zabaw, przedszkola, żłobki. Należy zmienić dotychczasowy, archaiczny sposób myślenia o miejskich finansach. Nie może być tak, jak obecnie, że jedynym pomysłem jest zaciąganie kolejnych pożyczek, co prowadzi do spirali długów. Konieczne jest ograniczenie marnotrawstwa pieniędzy publicznych i sprawne zarządzanie.Mieszkańcy wreszcie muszą doczekać się planów zagospodarowania przestrzennego.

 

Wszyscy odczuwamy na własnej skórze jak uciążliwym problemem są korki. Tracimy w nich mnóstwo czasu i nerwów. Tymczasem rozbudowa sieci tramwajowej jest zbyt wolna, drogi dziurawe, skrzyżowania – kolizyjne, a udział komunikacji zbiorowej w całości transportu niewystarczający. Należy pogłębić zintegrowanie komunikacji miejskiej z kolejową i stworzyć Szybką Kolej Miejską.

 

Z powodu niedoinwestowania dróg i torowisk oraz niedoboru autobusów komunikacja miejska nie wywiązuje się należycie ze swych zadań. Jej podstawowym celem jest przecież sprawne przewiezienie takiej liczby pasażerów, która spowoduje – poprzez rezygnację z jazdy samochodem – znaczące zmniejszenie ruchu w mieście.

 

Mimo obietnic z poprzedniej kampanii prezydent Jacek Majchrowski nie doprowadził do uruchomienia nowych linii tramwajowych, na które krakowianie czekają od lat: do osiedli mistrzejowickich, Ruczaju i III Kampusu UJ oraz do Azorów (przez ul. Opolską).

 

Ze względu na niedrożność Śródmieścia przewóz osób powinien w jak największym stopniu odbywać się transportem zbiorowym, a nie samochodami osobowymi. Dlatego głównym przewoźnikiem powinna być komunikacja miejska, która odbierze pasażera z obrzeży miasta i przewiezie do centrum. Dojazd do miejsc, gdzie dociera komunikacja miejska zapewnić powinien transport podmiejski (busy, kolej) zespolony z komunikacją miejską przystankami przesiadkowymi „drzwi w drzwi” oraz wspólnym biletem na przejazd. Zgodnie z tą zasadą zlokalizowane być powinny parkingi, na których pozostaną auta przywożące ludzi do Krakowa.

 

Rozwiązania te powinny zostać uzupełnione przez tramwaj dwusystemowy poruszający się po szynach kolejowych i tramwajowych. Umożliwia on rozwiezienie pasażerów bez przesiadki do wybranego rejonu, a nie tylko do centrum, jak w przypadku kolei. Koncepcja tramwaju dwusystemowego została w ostatnich latach zarzucona, mimo wypracowania zaawansowanych projektów.

 

Usługi przewozowe wykonywać mogą różni przewoźnicy, jednak za organizację transportu odpowiadają władze. Komunikacja miejska musi zostać rozbudowana i uprzywilejowana. Oznacza to rozbudowę sieci tramwajowej oraz przywileje w ruchu dla autobusów.

 

Opowiadam się za zachowaniem komunalnego charakteru MPK i podziału rynku między różnych przewoźników. Gmina nie może zlecać przewoźnikom „prywatnym” obsługi tras dochodowych, a trasy deficytowe pozostawiać firmie komunalnej.

 

Trzeba zadbać o Kraków. Zrobię wszystko, aby krakowianie byli nie tylko dumni z miasta, lecz także, aby żyło im się tu naprawdę dobrze.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości