Alef-1 Alef-1
1605
BLOG

"Jak na wysokości 50 m nie zobaczycie pasa, odlatujcie"

Alef-1 Alef-1 Polityka Obserwuj notkę 19

 

Taką komendę miała podobno wydać wieża lotniska w Smoleńsku załodze prezydenckiego Tu-154, który rozbił się 10 kwietnia.Powyższa informacja pojawiła się w mediach 30 czerwca 2010. O takim poleceniu zeznał w prokuraturze por. Artur Wosztyl, pilot polskiego jaka-40, który w Smoleńsku lądował godzinę przed tupolewem.  Porucznik mówił, że polecenie z wieży miało paść tuż po godz. 8.40 (czas lokalny 10.40).Informację o zgodzie na zniżenie się do 50 m potwierdził śledczym także technik z Jaka.
 
Śladu komendy, o której zeznał Wosztyl, nie ma w stenogramie rozmów pilotów z wieżą kontrolną zapisanych w czarnej skrzynce, a przekazanych Polsce przez stronę rosyjską.
 
Z  zeznań por. Artur Wosztyla, wynika również, że załoga Jaka dostała taką samą komendę, jaką mieli otrzymać piloci prezydenckiego Tupolewa.
 
Zbigniew Rzepa, rzecznik Naczelnej Prokuratury Wojskowej stwierdził, że prokuratura nie komentuje treści czynności prowadzonych w śledztwie
 
Skoro po komendzie nie ma śladu w stenogramach z czarnych skrzynek, powinniśmy skonfrontować ten zapis, z opublikowanymi zapisami z radiostacji i otwartego mikrofonu wieży kontroli lotów.
Interesuje nas przedział czasowy w okolicy godz. 10.40 czasu lokalnego.
 
Poniżej przedstawione jest zestawienie porównawcze:
 - w pozycji pierwszej zapis z radiostacji,
- drugiej z otwartego mikrofonu i wreszcie
- w trzeciej ze stenogramu czarnej skrzynki Tupolewa.
---
10:39:50 RZP: Podchodzicie do dalszej, na kursie, ścieżce, odległość 6.
10:39:50 KSL: Podchodzicie do dalszej, na kursie, ścieżce, odległość 6.
10:39:50 KSL: Podchodzicie do dalszej, na kursie, ścieżce, odległość 6.

10:39:53 101: 4 (po polsku)
10:39:54 101: (niezr. po polsku) (w polskiej transkrypcji: Nawigator: Czterysta metrów.)
10:39:54 (niezr.) 400 metrów
 
10:39:59 A: (nieczyt.).
10:40:01 NO: (niezrozumiałe)
10:40:02 – 10:40:15 (niezr.)

10:40:14 RZP: 4, na kursie, ścieżce.
10:40:14 KSL: 4, na kursie, ścieżce.
10:40.13 na kursie i ścieżce
 
10:40:17 101: Na kursie, ścieżce.
10:40:17 101: Na kursie, ścieżce.
10:40:16 Na kursie i ścieżce
---
Zapisy są zasadniczo zgodne co do treści.

Zwróćmy jednak uwagę na okres od 10:39:59 do 10:40:15.
 
Przypomnę; zapis pierwszy pochodzi z radiostacji, a drugi z otwartego mikrofonu - znajdujących się w wieży kontrolnej. Zapis trzeci pochodzi z CVR Tupolewa. O ile moglibyśmy jeszcze zrozumieć, że trzeci zapis jest niezrozumiały, to pozostałe powinny być czytelne. W wieży kontrolnej nie działały przecież silniki samolotu i nie mogły zakłócać tych zapisów (w ten dość idiotyczny sposób próbuje się nas przekonać, co do kiepskiej jakości zapisów z CVR Tupolewa).
 
W opublikowanych stenogramach jest zresztą sporo niezrozumiałych fragmentów. Nie można w związku z tym sprawdzić, czy podobną komendę wieża wydała załodze Jaka.
 
Co więc działo się w tym czasie, wystarczającym na wypowiedzenie dość długiego zdania?
I dlaczego w kolejnych stenogramach jest tak dużo nieczytelnych fragmentów?
 
Wnioski można wyciągnąć samemu (nie pierwszy ... i nie ostatni raz).
 
Ja osobiście bardziej wierzę porucznikowi Wosztylowi.
 
 
Na temat stenogramów polecam również poprzedni wpis:
Alef-1
O mnie Alef-1

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka