Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński
507
BLOG

Opera na wydmach - Część II

Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Kultura Obserwuj notkę 10

 

Zygmunt Jan Prusiński i Ewa Prusińska


OPERA NA WYDMACH

- część druga...

 

Motto: Przyjdź do mnie w szczególny sposób

rozwiń przynależność bym mógł

być pewniejszy od ostatniego dnia...

 

 

Zygmunt Jan Prusiński

8

Opieram się o twój dźwięk
który odbity o dwie akacje
dotarł tuż nad lotem mewy
ach to ranne kołysanie
zaprzyjaźniam wiersz z otoczeniem
każdy otwarty z rana jakby Bóg
był z nami wszystkimi
rozpoczyna się dzień uczuć
choćby do ważki czy jaszczurki
tyle jest tu na wydmach życia
wystarczy mieć słuch
małą mandolinę czy banjo
i pieścić struny melodią -
ja gram "White Room" Cream'ów -
trochę fałszuję a Pete Brown poeta
podpowiada mi swoje słowa;
"You said no strings could
secure you at the station.
Platform ticket, restless diesels,
goodbye windows".

I niby nic nadzwyczajnego
opieram się o twój kształt
który został tam do dzisiaj
w modlitwie upragnionego...

16.2.2015 - Ustka
Poniedziałek 16:19


9

Wiatr znad morza przerwał
moje myślenie o tobie
wracającej stamtąd
niosłaś różowe wiersze
tyle tam róż rośnie
obok skrzydlatych wydm
i jest jakaś spontaniczność
by ci zaśpiewać "Badge"
choćby mały fragment;
"I told you not to wander
'round in the dark.
I told you 'bout the swans
that live in the park".
Jakże te łabędzie cię kochają
nakarmimy je pączkami
od mistrza Brzóski !

Chodź Ewo w dzikie miejsce
będziemy słuchać siebie
choć nikt z nas nic nie powie.

Obejrzymy czyste niebo
zakreślimy na nim Serce...

16.2.2015 - Ustka
Poniedziałek 21:46


10

Opowiem swoim przyjaciołom
przed zachodem słońca
w iście udanej melodii
co bardziej wypukla tęsknoty
za tym co było nieskażone
kiedy przeszła wydmy i lasy.

I stała się rzeczy samej
zapamiętana przez drzewa
majowa dziewczyna
urodzona kokietka
z armią kolorów na przestrzał
obejmowała moje światło.

Bo tu jest tyle szczęścia
wystarczy się schylić
po to ziarno w setkach myśli
zakwitnie natychmiast w rękach
pocieszy usta pieszczotą wiatru.

Na trawie spoczęła
zadeklamowała wiersz
pisany na wzgórzu blisko słońca
świecący granit nie stygł -
czyżby dotknęła temperaturę
spragnionego z miłości poety ?

18.2.2015 - Ustka
Środa 15:46


11

Przyjdź do mnie w szczególny sposób
rozwiń przynależność bym mógł
być pewniejszy od ostatniego dnia
wydobyć czułość niech drga
niech się minuty nie kłócą
kiedy zacząć i od czego zacząć.

Kobieta to jak mapa podróży
moje lampy nocne to orkiestra
osłabia się punkt świetlny
cień nigdy nie zawodzi by osiągnąć
przestrzeń o następny wymiar
wiedza rozszalała fale namiętności.

Na wydmach gdzie bywałaś ze mną
Czesław Niemen śpiewa o życiu
sam będącym skaleczony -
jak on kochał tę Faridę z Włoch
dzisiaj starsza pani zapłakała
nad rannym ptakiem południa.

Ewo mojej płynącej krwi
jeszcze żyję by pisać tobie wiersze
tak lekko jestem na uboczu
korzenie rozsadzają ziemię -
każdy do światła by zdążyć zapisać
przed nocą zawsze jest ruch...

21.2.2015 - Ustka
Sobota 10:52


12

Motto: "Zygmuntowi - snów nieprzyzwoicie
grzecznych po których rodzą się wiersze"
- Ewa Prusińska Kolasińska -


Ty wiesz że jestem
wulkanem dla ciebie
dlatego tyle wierszy wypływa
ze mnie jak lawa.

Jeśli zobaczysz trzy akacje
bardzo blisko siebie
to tam poszukaj ukryty skarb
akurat pośrodku wydm
które wolą więcej cienia.

Narzuca mi się konik polny
zielony jak twoje oczy
ciekawski co ja robię o tej porze.

Stara studnia po sąsiedzku
zarośnięta pajęczynami -
niebo często zagląda.

Ale to nic naprawdę nic
ja mam swoje ścieżki
rozkręcam się punktualnie
by nadać ton dźwięku.

Słyszę twoje powracanie
chcesz mnie zaskoczyć
nowym wierszem napisanym.

Tak długo czekam na erotyk
w jałmużnie zaklęcia...

Odpowiedz mi Królowo Wydm
dlaczego pilnujesz moje sny ?

22.2.2015 - Ustka
Niedziela 9:29


13

Odważ się pójść ze mną do końca
przejdziemy kilka szczegółów
dotkniemy to co mamy dotknąć.

Jesteśmy na wydmach dodatkiem
upiększamy osobowością roślinność
jakże wierną w modlitwach...

Weź moją rękę - jest pracowita
tworzę dla ciebie momenty
tak żywe jak fale u twych nóg.

Pieścisz się w słońcu - błyszczysz
potęguje się zaszum listkowy.

A we mnie muzyczna radość
tańczymy na piasku z księżycem.

I niech tak zostanie w Liryce
- ukryjmy się w sobie tę nocą...

24.2.2015 - Ustka
Wtorek 22:13


14

Górnolotna
i bez skrzydeł
mogę na niej polegać
za inteligencję i dobro
które i zimą wykwita.

Och ten drogocenny skarb
świeci gwiazdą w nocy
cieszą się bogobojne zwierzęta
i ta jarzębina - o której pisałem
i ten rosły dąb - widać go z daleka
w pobliżu wydmowej opery.

Jest jakiś skład bez harmonii
harmonijny - zasiewam staw słowami
zwany Oczkiem Nieba
a sterczący kikut sosny
nie jest osamotniony
zawsze ma towarzystwo
czy to myszołów stacjonuje
czy ta zdradliwa sroka
co okrada mnie z myśli
w powstałych wierszach.

Zaprawdę czuję się śród przyjaciół
las mi daje więcej od ludzi -
to natchnienie w poezji...

25.2.2015 - Ustka
Środa 14:07


15

Zdawałoby się że można
w moich uczuciach przybliżyć
postać twoją tańczącą
w bieli zaśpiewał drozd.

Malarz wędrownik tudzież
u szczytu swej wyobraźni
namalował ciebie w białej sukni
poprawiłaś włosy zwilżyłaś usta.

- Nie pytaj jaki to dzień
jesteś codziennie - randka udana
nie w abstrakcji wyuzdania
obserwuję spokój w korzeniach.

Powróciło ptactwo z miasta
wokoło nalot czyichś modlitw
wydłużam zachód słońca
wydmy niczym chór nieba.

- Czy jesteś ze mną szczęśliwa Ewo ?

26.2.2015 - Ustka
Czwartek 22:39


16

Ramionami ogarnij moje wydmy
strzeż od zaginięcia
każdy szczegół zwarty -
wdzięczne ci będą zarosty
tyle roślinnej pogody
- poukładana biblioteka życia.

Obejmij mnie wiernego stróża
ogłaszaj światu
wolę miłości z ukrytych korzeni
która zaokrągla krąg
śladów niezbędnie cennych
to łączona elegancja
łączy nie dzieli.

Wszyscy ciebie tu znają
jesteś im bliska
jak promień świtu
jak piorun z rąk Boga
wtulaj się w tę bezkresną ciszę
odnajdziesz mnie -

wystarczy zawołać.

27.2.2015 - Ustka
Piątek 13:21


17

Rozkocham cię w tej krainie
to mój szczery męski zapęd
i gdybyś była w warkoczu
i warkocz bym rozwiązał -
bądź luźna Ewo
mięśnie też uwolnij
wiatr ci sprzyja
potęga uczuć ma wymiar
niezniszczalnej nocy.

Widziałem beznogą jaszczurkę
często ją biorą za żmiję
ta bezludzka niewiedza
niestety bezmyślność zabija -
jej złocisty kolor ma coś z Egiptu
pogłaskałem ją po grzbiecie.

Na wydmach mam wielu przyjaciół
wciąż im opowiadam o tobie
jaka jesteś piękna - tylko wrona
Zośka mi nie wierzy i lekceważy
moją krystaliczną obecność.

1.3.2015 - Ustka
Niedziela 18:34


18

Rozliczenie uczuć nastąpi
kiedy przyjedziesz do Ustki.

Zbliża się rocznica zaręczyn
szukam wierszy w szufladach
odczytam kilka z nich o przysiędze.

Odwaga twoja ma urok
- wiosenne migotanie...

Ale jeśli chcesz być
Kochanką Księżyca
najpierw mnie ucałuj.

Pozwalam z nim zatańczyć
bądź w zielonych pantofelkach.

A ja wam zagram bluesa
o kąpiących się szpakach
w stawku na wydmach.

Zaprosimy baletnice brzozy -
nie będą się ze sobą kłócić.

Intymny rozsądek kochania
stwarza tyle radości -
i rzeka Słupia się ucieszy

i porosty po obu brzegach -
wypłyniemy przytuleni ciszą.

5.3.2015 - Ustka
Czwartek 10:40


19

Z dzikimi gołębiami pogwizdywałem
znane szlagiery z dawnych lat
może słyszałaś moment nostalgii
- (unosiłem się nad drzewami) -
miewam czasem takie momenty.

Sama wiesz ze Romantyzm
jest mi bliski - umiem rozmawiać
z poszczególnymi odcieniami -
ukrywam w nich smak pocałunku
z ostatniej randki - korale kupiłem
byś założyła do czerwonej sukienki.

Gdzie pójdziemy jutro - morze
świeci odchodzącym zachodem
skupiamy się nad losem słońca -
czy będzie świadczyć przysługi
nowej melodii dla fal - codziennie
jesteś jakby inna a jednak wierna
- rozcielam ci pielęgnację wydm.

Wiem o tym że tam jak w bajce
- (rozkochujesz mnie oczami) -
obezwładniasz mnie a gitara gra
jakby nabrała mocy - więc
całuj mnie delikatnym zachodem.

15.3.2015 - Ustka
Niedziela 23:17


20

Mały jubileusz
twój cień słodzi wydmy
zbliżam się do nich jak do raju.

Odkąd przybyłaś
dotknęłaś to miejsce
jest gwarancja zgody
pomiędzy tym co nie widzimy.

Zgoda uzupełnia nastroje
wiosenna przygrywka -
polne kapele budzą nuty.

Przybywają goście
trochę nadęci po zimie
lecz zaraz chwytają rytm
i sójka przybyła także.

Morze ma coś z przyciągania
i z miłości niespełnionej...

21.3.2015 - Ustka
Sobota 17:12

_______________________


Moja najnowsza książka W OGRODZIE NORWIDA  wydana w Grudniu 2014 roku

- wersja elektroniczna -

http://www.powiat.slupsk.pl/plik,1098,w-ogrodzie-norwida-zygmunt-jan-prusinski.pdf


________________________________

 

Antologia poezji NIE ZAPYTAM

Słupsk 2014 str. 369
ISBN 978-83-60228-59-3

autorów: 56

Wybór: Zbigniew Babiarz-Zych, Czesława Długoszek, Mirosław Kościeński

Recenzje__________

fragment:

Zawartość antologii byłaby niepełna bez liryków miłosnych. Ten odwieczny motyw poezji podlega zmianom zależnie od epoki, literackich mód, temperamentu twórcy. Szczególne miejsce w antologii "Nie zapytam" zajmują miłosne liryki Zygmunta Prusińskiego i Ewy Prusińskiej - Kolasińskiej. Miłosny dialog ma literacki wzorzec, jest nim historia miłości oficera straży i poety Cyrano de Bergerac do pięknej Roxane. Tak jak w sztuce Edmonda Rostanda świadomość potęgi słowa w grze miłosnej towarzyszy poecie z Ustki i jego Muzie:

"obsypana wierszami -
każdą literkę w tobie całuję."

Jej odpowiedź na poetyckie wyznanie brzmi:

"szlachetniejesz -
poezją jak impresją
rozjaśniasz
tęskne ściany miłości..."

Poetycki miłosny flirt opisuje przestrzeń bliskości, prywatną, intymną relację wzbogaconą obrazami natury i odwołaniem do symbolu poezji, wiecznej, zazdrosnej kochanki. Stąd trwożone pytanie: "Czy poetę łatwo pokochać?" A jeśli to tylko poezja ? Dlatego: "wypuść wiersze i zobacz" - radzi Ewa Prusińska-Kolasińska.


Tytuł antologii "Nie zapytam" wobec retorycznego pytania o rolę poety w relacji prywatnej można odczytać szerzej, o rolę poety wobec współczesnej rzeczywistości społecznej. Została ona opisana w wierszach publikowanych w antologii. "Nieprofesjonalni" poeci tworzą mową wiązaną barwny i wielowymiarowy obraz osobistej, społecznej, kulturowej rzeczywistości ziemi słupskiej, wzbogacając w ten sposób pytanie: "czy poetę łatwo pokochać?"

Czesława Długoszek

____________________________

 

Recenzje__________

fragment:

Autostradę znakomitych erotyków kończy Zygmunt Jan Prusiński z Ustki. "W ostatniej nocy w hotelu" stwierdza:

"Przy tym wiatraku powtórzyłem drgania
żółte listki brzozy odmawiały pacierz.

Owinęłaś się mnie wężem
splotły się nogi by wzmocnić
krzyk wschodzącej kobiety.

A rano szukałem twoich ust i piersi..."

Zaś w "Nocnej promenadzie w Ustce" pisze:

"zdaje się, że idziesz za mną
a oczy lamp widzą
jak łamiemy ciszę miłością".


Mirosław Kościeński

_______________________


Ewa Prusińska-Kolasińska w antologii poezji "Nie zapytam" ma zamieszczone 4 utwory...

1. W głąb Ognia
2. Jak ptak
3. Wiosenny miszmasz
4. Nurt rwących myśli


Zygmunt Jan Prusiński ma zamieszczone 11 utworów...

1. Podejdę bliżej
2. Ostatnia noc w hotelu
3. Sekrety świtu w pewnym mieście
4. Ustka to Ewa
5. Nocna promenada w Ustce
6. Jadę do Mielna
7. Iskrzenie namacalne w tobie
8. Dlaczego nie spotkaliśmy się wcześniej
9. Wzgórza kolistych chmur

10. Goń ptaszyno, tylko na stopy uważaj
11. Wrześniowe lato w Ustce

_____________________________________________

 

Zygmunt Jan Prusiński


WIERSZ URODZINOWY DLA EWY


Nie wiem od czego zacząć
tyle spadzistości
zakrętów
chropowatych pytań
musujących kropli na liściu
wydętych i wklęsłych
niepewności.

Twoje urodziny mają smak
gorzkiej czekolady
zwinności wiewiórki
i aksamitu zieleni w oczach
jakby parowała zachęta
a tu taka odległość
pomiędzy nami.

Jam mężczyzna bez zeszytu
a przecież kiedyś prowadziłem
Kajecik Miłości
wpisywałem w nim
okoliczności łagodzące
by odrobić to w przyszłości
kiedy będziemy razem.

- Co znaczy być razem
poduszki w sypialni ułożyłem
byś mogła wygodnie spoczywać
czuć mój zapach płomienny
w miłości jakiej nigdy nie miałaś.

Wiesz jaki czuły jestem
by ci stopy całować
na dobranoc.


26.4.2015 - Ustka
Niedziela 11:58


Dzisiaj 26 Kwietnia 2015 są Urodziny poetki Ewy Prusińskiej - Kolasińskiej
http://nk.pl/profile/36682805/gallery/1108


A te kwiaty dla Ewuni ode mnie...
https://scontent-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/11076275_1392328404418945_3739748966349701286_n.jpg?oh=c65906c7f41eb0994617d98ae524c6d6&oe=55D6A47F

Zobacz galerię zdjęć:

Zapraszam do Niezależnej Wytwórni Filmowej PROSTAK_____ http://korespondentwojenny.salon24.pl/_____ A teraz będą "chwalunki"..., co dzięki mnie utworzyłem jako animator kultury i działacz społeczny w polityce w Polsce i na Emigracji: 1967 - 1970 ...założyciel zespołu muzycznego "Chłopcy z Przedmieścia" w Otwocku; 1979 - 1981 ...został przewodniczącym Klubu Młodych Pisarzy przy ZLP w Słupsku; 1982 - 1985 ...kolporter pism emigracyjnych w Wiedniu; 1987 ...wydał dwa zeszyty literackie - wiersze pt. "Słowo" i "Oaza Polska" w Monachium wydawnictwo: Niezależny Związek Pisarzy Polskich "Feniks"; 1988 - 1990 ...wiedeński korespondent "Orła Białego" w Londynie; 1990 - 1994 ...założyciel i przewodniczący Korespondencyjnego Klubu Pisarzy Polskich "Metafora" i Polskiego Centrum Haiku a także pomysłodawca "Wiedeńskiej Nagrody Literackiej im. Marka Hłaski" oparty z plonu konkursu na prozę i poezję - zorganizował dwie edycje konkursu literackiego w Wiedniu; 1997 - 1998 ...członek Ruchu Odbudowy Polski - przewodniczący Komisji Rewizyjnej ROP w Słupsku; 1998 - 1999 ...korespondent radia City w Słupsku; 1999 - 2003 ...założyciel i przewodniczący Polskiej Partii Biednych na Pomorzu; 1999 - 2003 ...założyciel i sędzia Słupskiego Sądu Społecznego w Słupsku; 2000 - 2009 ...założyciel i prezes Stowarzyszenia "Biały Blues Poezji" w Ustce; 2001 - 2009 ...założyciel środowiska literackiego w Starostwie Powiatowym w Słupsku; 2001 ...wydał tomik wierszy pt. "W krainie żebraków słyszę bluesa" - ZLP Słupsk; 2004 - 2005 ...korespondent radia "Supermova" w Londynie; 2005 - 2007 ...redaktor gazety internetowej "Karuzela Polska"; 2005 - 2009 ...korespondent międzynarodowej gazety "Afery Prawa a Bezprawie" w Irlandii z siedzibą w Sanoku. ____Odpowiadam swoim podpisem - Zygmunt Jan Prusiński Ustka. 23 Grudnia 2009 r.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura