Jak wynika z artykułu zamieszczonego w "Kurierze Porannym" z 30 marca 2011 roku ,
http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110330/BIALYSTOK/242068333
marszałek województwa podlaskiego miał - relacjonując swoją peregrynację do Brukseli w sprawie "utrudnień" przy budowie lotniska - powiedzieć:
"Udało nam się przedstawić pomysł budowy lotniska jako konieczny, który jest alternatywą dostępności komunikacyjnej naszego regionu. Samorząd regionalny nie ma wpływu na to w jaki sposób budowane są linie kolejowe, czy autostrady- tłumaczy Jarosław Dworzański"
Założenie takie jest w mojej ocenie niezwykle grożne dla rozowju cywilizacyjnego Białegostoku i Podlasia, gdyż może ono -jak sadzę - oznaczać zawualowaną zgodę? na brak dróg ekspresowych i szybkich kolei na Podlasiu.
Przypomnieć zatem wypada, iż próba zmiany przebiegu Via Baltica jest oczywiście niezgodna z Traktatem Akcesyjnym RP do UE oraz z zaleceniami Zielonej Ksiegi TEN-T.
Co zaś do proby zmiany przebiegu Rrail Baltica należy w kontekście tej wypowiedzi przypomnieć e sprawozdanie z wyjazdu z 7 –8 maja 2009 roku na spotkanie robocze projektu Rail Baltica do Senatsverwaltung fur Stadtentwicklubg w Berlinie/Niemcy, jakie zostało sporządzone przez jednego z pracowników Zespołu Planowania przestrzennego Województwa Mazowieckiego (data opracowania 25 czerwca 2009 roku),
http://www.mbpr.pl/dokum/niemcy.pdf
Podczas tego spotkania wystąpienie miał James Pond z DG Tren (The Directorate General for Energy and Transport of the European Commission), który stwierdził w odniesieniu do Rail Baltica:
„W Polsce największy problem istnieje w województwie podlaskim, które nie zgadza się z propozycją UE wprowadzającą zmianę przebiegu”
Pan Matti Ollinkari (przedstawiciel tzw. partnera wiodącego –miasta Helsinek) miał opisać projekt zmian przebiegu Rail baltica polegajacy na tym, iż „Propozycja UE zakłada przebieg przez Ełk i województwo warmnińsko-mazurskie z pominięciem Białegostoku”"
Wyłaczenie transportowe z sieci ten-t Bialegostoku i Podlasia jest nie do przyjecia, a posiadanie lotniska regionalnego jest oczywistym prawem, z ktrego korzystają lub beda korzystać wszystkie miasta wojewodzkie w tym kraju.
por. też
http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110331/REG06/456268338 z 31 marca 2011