30-06. 30-06.
2074
BLOG

Jeb ich mać, Lachy pryjechali, mogiłek szukają

30-06. 30-06. Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 7

Dlaczego nie wolno nam zapomnieć o ofiarach UPA ani tolerować gloryfikacji i rozgrzeszania  ukraińskich ludobójców? Ano właśnie dlatego:

"Wziąłem w nich udział z gronem swoich przyjaciół. Na zakończenie powyższych obchodów na Placu Zamkowym zabrała głos dr Lucyna Kulińska z Krakowa, która od lat zajmuje się tematem zbrodni popełnionej przez UPA –OUN na Polakach zamieszkujących Małopolskę Wschodnią. Powiedziała m.in., że w swoich badaniach objęła mieszkańców zachodniej Ukrainy, gdzie zadawała następujące pytania: dlaczego Ukraińcy to robili oraz czy - gdyby wróciły tamte czasy - posunęliby się do takich zbrodni. I przestawiła wyniki tych badań: robili tak, bo taki był rozkaz. A gdyby wróciły tamte czasy to, robili by to samo. To są ogromne słowa przestrogi dla nowego pokolenia Polaków i na potwierdzenie tego podam przykład z własnego doświadczenia. Zorganizowałem kilka lat temu wyjazd do miejscowości Jankowce, gmina Bereźce, powiat Luboml. Uczestnikami wyjazdu byli żyjący mieszkańcy tej miejscowości i ich rodziny. Z tej miejscowości pochodzą moi dziadkowie ze strony ojca. Zatrzymaliśmy się po drodze w jednej z wiosek. Podeszło do nas wielu Ukraińców, w różnym wieku wypytując o cel podróży. Wówczas wywiązała się rozmowa, bardzo przyjazna. Co ciekawe, nawet po latach zaczęli przypominać sobie znajomych i operowali nazwiskami zmarłych i jeszcze żyjących. Interesowało ich co robią, jak żyją. Nie chcąc kończyć tak miłego spotkania, poprosiłem kierowcę o dłuższy postój. Wracając, szedłem wprost za Ukraińcami i usłyszałem bardzo szczególne słowa: „Jeb ich mać, Lachy pryjechali, mogiłek szukają”.

Źródło.

I jeszcze jedna ciekawa wypowiedź i link.

"... Ale z opowiadań wiem, że istnieje na Ukrainie zabobonny strach przed miejscami, gdzie doszło do masowych mordów. Unikają ich, przenoszą się w inne miejsca..."

Moja rodzina tez szukała "swoich mogiłek" i  ja też wiem z osobistego doświadczenia, że Ukraińcy się zwyczajnie boją. Boją się tych kości, które ich oskarżają. Boją się tego co zrobili, przeraża ich świadomość tych okropnych zbrodni. Zdają sobie sprawę, że żyją z piętnem Kaina, przynajmniej ci starsi, którzy widzieli, grabili, a może sami mordowali.

30-06.
O mnie 30-06.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura